Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine
Ci-dessous, les différences entre deux révisions de la page.
Les deux révisions précédentesRévision précédente | Dernière révisionLes deux révisions suivantes | ||
oeuvres:abbes [2016/05/03 14:44] – Virginie Savard | oeuvres:abbes [2016/05/05 09:51] – Modified from the form at oeuvres:abbes Virginie Savard | ||
---|---|---|---|
Ligne 20: | Ligne 20: | ||
ADLER, Aurélie, « Le récit en archipel : //Abbés// », dans Laurent DEMANZE (dir.), dossier « Pierre Michon// : La Grande Beune, Trois auteurs //et// Abbés// », //Roman 20-50//, n° 48 (2009), p. 91-101. +++ Article de revue | ADLER, Aurélie, « Le récit en archipel : //Abbés// », dans Laurent DEMANZE (dir.), dossier « Pierre Michon// : La Grande Beune, Trois auteurs //et// Abbés// », //Roman 20-50//, n° 48 (2009), p. 91-101. +++ Article de revue | ||
+ | |||
+ | DEFRENET, Bernard, « Une lecture de //Abbés// de Pierre Michon. Du cochon à la tentation du sacré », // | ||
+ | |||
+ | ### **Résumé**\\ | ||
+ | Les trois courts récits qui composent //Abbés// plongent le lecteur dans l’histoire et les légendes troubles d’un médiéval tout autant fondateur que violent. Hantés par l’idée de déchiffrer le monde et dans l’attente d’une approbation supérieure, | ||
+ | |||
+ | **Abstract**\\ | ||
+ | //Reading Abbés by Pierre Michon. Prom Pig to the Temptation of the Sacred//\\ | ||
+ | Pierre Michon’s //Abbés// comprises three short texts which take the reader back in time to the dark legends of the Medieval period, an age at once foundational and ruthlessly violent. Haunted by the idea of decoding the world around them and eagerly awaiting approbation from a superior force, the characters endeavour to interpret the signs around them. Hungry for glory and the pleasures of the flesh, the abbots endeavour to demystify their world, to cultivate and build, but are ultimately confronted with the entangled forces of glory, sex and moral jealousy. The sacred dimension constantly revived by Michon in the word simultaneously evokes the profane and the common. The author is in fact laughing at himself. The miracle does not descend from above but finds its expression in the obstinacy of hard work, producing writings which eloquently and insightfully evoke the affective body and the excess effect of language on the body. Clad in Benedictine guise, the temptation of the sacred explored in Michon’s staggering writings bring together horror and astonishment, | ||
+ | |||
+ | [[http:// | ||
<pagemod add_ref> | <pagemod add_ref> |