Auteurs contemporains

Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

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Les boulevards de ceinture

Patrick Modiano - Paris, Gallimard (Coll. Blanche), 1972, 208 p.

« Le narrateur part à la recherche de son père. Le voici dans un village, en bordure de la forêt de Fontainebleau, du temps de l’occupation, au milieu d’individus troubles. Qui est ce père ? Trafiquant ? Juif traqué ? Pourquoi se trouve-t-il parmi ces gens ? Jusqu’au bout le narrateur poursuivra ce père fantomatique. Avec tendresse. » (Quatrième de couverture)

Documentation critique

MORRIS, Alan, « And the “Bande” played on : An intertext for Patrick Modiano : Les Boulevards de ceinture », dans John E. FLOWER (dir.), Patrick Modiano, Amsterdam, Rodopi (Faux Titre), 2007, p. 33-48. +++ Chapitre de collectif

OBAJTEK-KIRKWOOD, Anne-Marie, « Une certaine presse de “plumitifs” : celle des Boulevards de ceinture », dans John E. FLOWER (dir.), Patrick Modiano, Amsterdam, Rodopi (Faux Titre), 2007, p. 49-73. +++ Chapitre de collectif

THIEL-JAŃCZUK, Katarzyna, « La quête du père et l’érosion du récit chez Patrick Modiano et Paul Auster (Les boulevards de ceinture et L’Invention de la solitude) », dans Roman 20-50, vol. 36 (décembre 2003), p. 149-158. +++ Article de revue

### « Les Boulevards de ceinture et L’invention de la solitude ont pour sujet commun la quête du père. La figure paternelle, dans les deux romans, est source de déception : nomade et solitaire, le père rend impossible la création de liens stables et durables. Katarzyna Thiel-Jánczuk démontre que, d’un même problème, naissent deux façons distinctes de transformer le récit. La désintégration de l’histoire et de l’identité du père empêche l’écriture biographique à laquelle semblent aspirer les deux écrivains ; en conséquence, Patrick Modiano donne l’avantage à l’onirisme sur le réalisme, et Paul Auster met l’accent sur un discours qui finit par étouffer l’histoire. Dans les deux cas, l’échec biographique modifie la nature du récit. » (résumé joint à l’article) ###

GOLSAN, Joseph, « Author, Identity and the Voice of History in Patrick Modiano’s La Ronde de nuit and Les Boulevards de ceinture », dans Martine GUYOT-BENDER et William VANDERWOLK (dir.), Paradigms of Memory: The Occupation and Other Hi/stories in the Novels of Patrick Modiano, New York, Peter Lang, 1998, p. 137-144. +++ Chapitre de collectif

### Article antérieurement paru dans Romance Notes, vol. 31, no 3 (printemps 1991), p. 187-196. ###

LAWRIE, Richard, « Narratives of Collaboration in Post-War France, 1944-1974 », thèse de doctorat, Faculty of Arts and Humanities, University of Durham, 2013, 317 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

### « Arguing that literary narratives (whether fictional or autobiographical) can provide an important way in which the past is accessed and understood, this thesis uses such narratives to compare and contrast cultural representations of collaboration with the Gaullist political accounts described in Henry Rousso’s Le Syndrome de Vichy. Following the introduction, chapter one examines the perception and characteristics of collaboration, providing a broad analysis of collaboration and collaborators which frames later chapters. There follows a discussion of the generic boundaries between history, autobiography and fiction, showing that novels can contain many of the attributes conventionally ascribed to historical texts, as well as having a freedom of form which allows them to examine and relate subjects not allowed to historical accounts. Next, selected novels (by Marcel Aymé, Jean-Louis Bory, Marie Chaix, Céline, Jean-Louis Curtis, Jean Dutourd, Pascal Jardin, Patrick Modiano, Saint-Loup, and Michel Tournier) are analysed at length to examine how specific forms of collaboration have been understood, and how they subvert Rousso’s schema of repression or marginalisation of the phenomenon. Novels written in the immediate aftermath of the war actually gave a convincing representation of collaboration and the everyday wartime experience, contrasting with the ‘official’ story which sought to forget collaboration. Representations of intellectual and cultural collaboration show that, contrary to de Gaulle’s attempts to portray France as a nation of resisters, high profile figures from these circles offered a more persuasive alternative to this view. This is also shown to be the case for depictions of military and paramilitary collaboration, which openly describe armed and violent collaboration, challenging and contrasting with the Gaullist representation of mass resistance supported by the civil population. Finally, familial memories are used to revaluate the mode rétro in light of earlier chapters. Although this phenomenon found innovative ways to view the war, it did not represent a wholly new, or more open, account, and was subject to its own repressions and distortions. » (résumé joint à la thèse)

La thèse traite aussi de La ronde de nuit.

HAZZAN-PATTIS, Anne-Françoise, « La nostalgie dans les trois premiers romans de Patrick Modiano: La Place de l’étoile, La Ronde de nuit, Les Boulevards de ceinture », thèse de doctorat, department of French and Italian, Northwestern University, 1990, 261 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

### « Patrick Modiano’s work is devoted to the theme of the search for identity as well as to the exploration of the past, either real or imaginary. Nostalgia is a constant component of this journey. His first three novels share three main themes: first, a search for identity focused on the religious dilemma, namely, to be Jewish or not; second, the background of World War two; and third, the quest for a father. For these reasons, La Place de l’étoile, La Ronde de nuit and Les Boulevards de ceinture seem to be isolated from the rest of his other novels. Therefore, we have chosen to limit our study to these three novels that we consider as a trilogy. The purpose of this dissertation is to analyse the presence, the causes and the consequences of nostalgia in each novel.

In La Place de l’étoile, Raphael Schlemilovitch embarks on a hallucinated journey that takes him through time and space in search of his roots of which he offers multiple versions, most of them borrowed from other writers. Even though nostalgia focuses on imaginary memories, it remains the true agent for the substance and the preservation of the narrator’s identity.

In La Ronde de nuit, Swing troubadour/la Princesse de Lamballe is torn between the role of the executioner for the Gestapo and that of the victim for the sake of the Resistance. Nostalgia obviates the struggle of having to choose one or the other.

In Les Boulevards de ceinture, Mr. Alexandre manages to infiltrate a group of black marketeers in the hope of finding his long lost father. Nostalgia focuses on the character of the father. It leads to the surfacing of filial love and to the devotion of the son for his father. » (résumé joint à la thèse)

La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de UMI - Proquest. ###

MAUCHAUSSÉ, Émilie, « Phénomène Modiano: Nescience et naissance d’un écrivain », mémoire de maîtrise, Department of French and Italian, Miami University, 2006, 53 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

### « Ce mémoire propose une lecture de type psychanalytique de deux oeuvres de Modiano, Les boulevards de ceinture et Rue des boutiques obscures à la lumière de Un pedigree, l’autographie que l’écrivain vient de publier, en vue de tenter de comprendre la nature et les enjeux du « phénomène Modiano » et d’évaluer ainsi la teneur thérapeutique qui se profile à travers l’évolution de l’oeuvre dans son ensemble. » (résumé joint au mémoire)

COOKE, Dervila, Present Pasts : Patrick Modiano’s (Auto)Biographical Fictions, Amsterdam, Rodopi (Faux Titre), 2005, 356 p. +++ Monographie

### Voir le chapitre 6 (i): « Les Boulevards de ceinture: un “lieu de passage” » p. 232-248. ###



Les boulevards de ceinture (oeuvre)
TitreLes boulevards de ceinture
AuteurPatrick Modiano
Parution1972
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