Auteurs contemporains

Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

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Les particules élémentaires

les_particules_elementaires.jpg Michel Houellebecq, Les particules élémentaires, Paris, Flammarion, 1998, 393 p.

« Le 1er juillet 1998 tombait un mercredi. C’est donc logiquement, quoique de manière inhabituelle, que Djerzinski organisa sont pot de départ un mardi soir. Entre les bacs de congélation d’embryons et un peu écrasé par leur masse, un réfrigirateur de marque Brandt accueillit les bouteilles de champagne ; il permettait d’ordinaire la conservation des produits chimiques usuels. »

(Extrait, Éditions J’ai lu, 1998, p. 13)

Documentation critique

BARJONET, Aurélie, « Bienfaits de la nouvelle “littérature putride”? Le cas des Particules élémentaires de Michel Houellebecq et des Bienveillantes de Jonathan Littell », Lendemains, n° 132 (2008). +++ Article de revue

MORREY, Douglas, « Sex and the Single Male: Houellebecq, Feminism, and Hegemonic Masculinity », Yale French Studies, n° 116/117 (2009), p. 141-152. +++ Article de revue

### Porte également sur Extension du domaine de la lutte

Morrey, 2009, PDF ###

AMAR, Ruth, « L’ère “entre-deux” de Michel Houellebecq », Lettres Romanes, vol. 61, n° 3-4 (août-novembre 2007), p. 349-356. +++ Article de revue

### Porte également sur Extension du domaine de la lutte.

Amar, 2007, PDF ###

MOORE, Gerald, « Gay Science and (No) Laughing Matter: The Eternal Returns of Michel Houellebecq », French Studies: A Quarterly Review, vol. 65, n° 1 (janvier 2011), p. 45-60. +++ Article de revue

### Abstract
Michel Houellebecq has repeatedly presented his literary work as something of a return to Schopenhauer. Yet this interpretation risks understating the complexity of Houellebecq’s negotiations with Nietzsche — the self-proclaimed enemy of Schopenhauer — and the Nietzscheanism of la génération 68. In particular, it overlooks both his repetition of the Nietzschean themes of eternal return and Zarathustran laughter and the constitutive parody of this repetition, the effect of which is simultaneously to offer, withdraw, and suspend the withdrawal of the criticisms he articulates. The ambiguity plays out across Les Particules élémentaires (1998) and La Possibilité d’une île (2005), both of which can be read as staging a tension between two extreme, commodified versions of eternal return, namely the exhausted pseudo-transgression of popularized Zarathustra and a literal eternal return achieved through the science of cloning. These parodies of science and laughter contribute to Houellebecq’s depiction of lifelessness rather than the joys of existence, but manage to preserve the prospect of affirming life in spite of nihilism. Filtered through an imminent critique of the post-68 reduction of philosophy to laughter, parody becomes a condition of Houellebecq’s earnest reworking of the French Nietzschean legacy.

Moore, 2011, PDF###

CLÉMENT, Murielle Lucie, « Mémoire du présent. Présence de la mémoire. Les particules élémentaires de Michel Houellebecq », Plaisance, n° 6 (2005), p. 105-116. +++ Article de revue

DAHAN-GAIDA, Laurence, « La fin de l’histoire (naturelle) : Les particules élémentaires de Houellebecq », Tangence, n° 73 (automne 2003), p. 93-114. +++ Article de revue

###Résumé
« Dans Les particules élémentaires, Michel Houellebecq imagine une nouvelle humanité, délivrée de l’individualisme grâce à une mutation biologique qui a su exploiter les paradoxes de la physique quantique : la thèse de la non-séparabilité quantique en particulier est mobilisée pour promouvoir une nouvelle ontologie et l’image de nouveaux rapports entre les hommes. Dans cet article, les savoirs issus de la biologie moléculaire et de la physique quantique sont analysés en tant qu’instruments d’une refonte ontologique qui a pour corollaire une nouvelle conception de l’évolution : en effet, le basculement vers la post-humanité, qui marque l’entrée dans la post-histoire, met également fin à l’ « histoire naturelle » à laquelle se substitue une histoire « méta-naturelle ».

Dahan-Gaida, 2003, PDF ###

DORÉ, Kim, « Doléances d’un surhomme ou la question de l’évolution dans Les particules élémentaires de Michel Houellebecq », Tangence, n° 70 (2002), p. 67-87. +++ Article de revue

###Résumé
« Entre le laboratoire du chercheur et l’espace narratif du roman subsiste une volonté commune de révéler, d’organiser et de structurer les objets auxquels la pensée s’attache. Évidemment, alors que la science espère des résultats ou suscite des applications techniques, la fiction exploite davantage le territoire de l’expérience. Les particules élémentaires de Michel Houellebecq met à profit ce point de rencontre du scientifique et du littéraire à travers ce qu’on pourrait appeler une esthétique de la confrontation. L’article propose d’abord de voir comment l’objet scientifique s’intègre à une trame sociale et narrative, mais aussi en quoi l’hypothèse d’une mutation métaphysique participe d’un déplacement de perspective visant à révéler, sous les dehors d’une mutation radicale, les signes tangibles d’une décomposition historique. »

Doré, 2002, PDF ###

KORTHALS ALTES, Liesbeth, « Persuasion et ambiguité dans un roman à thèse postmoderne (Les particules élémentaires), C.R.I.N, dossier « Michel Houellebecq », sous la direction de Sabine VAN WESEMAEL, vol. 43, n° 1 (juin 2004), p. 29-45. +++ Article de revue

PIERSSENS, Michel, « Michel Houellebecq, Les particules élémentaires », Alliage, nos 37-38 (hiver-printemps 1999), p. 238-340. +++ Article de revue

CHASSAY, Jean-François, « Apocalypse scientiste et fin de l’humanité : Les particules élémentaires de Michel Houellebecq », dans Pascal BRISSETTE, Paul CHOINIÈRE, Guillaume PINSON et Maxime PRÉVOST (dir.), Écritures hors-foyer :  comment penser la littérature actuelle ?, Université de Montréal, Montréal, Université McGill, Chaire James McGill de langue et littérature françaises, coll. « Discours social / Social Discourse », nouvelle série / New Series, 7, 2002, p. 171-188. +++ Chapitre de collectif

VARSAVA, Jerry A., « Utopian Yearnings, Dystopian Thoughts : Houellebecq’s The Elementary Particles and the Problem of Scientific Communitarianism », College Literature, vol. 32, n° 4 (automne 2005), p. 145-167. +++ Article de revue

###Résumé (Academic search premier)
« In “The Elementary Particles” (Les particules élémentaires), his provocative, award-winning 1998 novel, Michel Houellebecq advances a bitter critique of liberal democracy and, in particular, of its economic and cultural forms, capitalism and advanced consumerism, before offering a novel’s end a purported antidote ot the “progressive decline and disintegration” that have marked Western civilization for a very long time. »

Varsava, 2005, PDF ###

GANTZ, Katherine, « Strolling with Houellebecq : The Textual Terrain of Postmodern Flanerie », Journal of Modern Literature, vol. 28, n° 3 (hiver 2005), p. 149-161. +++ Article de revue

###Résumé
« The article focuses on the popularity of the book Les particules élémentaires, by Michel Houellebecq. Among followers of contemporary French literature, few works have inspired as much discussion and discord as this Michel Houellebecq’s 1998 notorious bestseller. Despite the provocative political and sexual content of his 2001 follow-up, Plateforme, it is Particules which remains the defining works of Houellebecqian controversy, variously branded as fascistic, poetic, Stalinist, daring and dangerous. »

Gantz, 2005, PDF ###

LASSOUJADE, Julien, « Critique journalistique et succès contemporain à travers trois romans, Bonjour tristesse de Françoise Sagan (1954), Une paix royale, de Pierre Mertens (1995), Les particules élémentaires de Michel Houellebecq (1998) », mémoire de maîtrise, faculté des lettres, Université Bordeaux 3, 2000, 111 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

CHASSAY, Jean-François, « Les corpuscules de Krause : À propos des Particules élémentaires de Michel Houellebecq », Australian Journal of French Studies, vol. 42, n° 1 (hiver 2005), p. 36-49. +++ Article de revue

CLOONAN, William, « Literary Scandal, fin du siècle, and the Novel in 1999 », The French Review, vol. 74, n° 1 (octobre 2000), p. 14-30. +++ Article de revue

### Cloonan, 2000, HTML ###

CHABERT, George, « Michel Houellebecq, lecteur d’Auguste Comte », Revue romane, vol. 37, n° 2 (décembre 2002), p. 187-204. +++ Article de revue

###Résumé
« Les écrits de Michel Houellebecq sont parsemés de références à Auguste Comte, le père du positivisme et d’une nouvelle religion de l’humanité. Son roman Les particules élémentaires est le point culminant de cette fascination. Non seulement les analyses effectuées et les doctrines défendues rappellent sans équivoque la pensée d’Auguste Comte, mais les personnages mêmes du roman apparaissent comme une transposition de la vie du père du positivisme. La vie et l’oeuvre d’Auguste Comte sont ainsi les clés indispensables pour une lecture des Particules élémentaires. » ###

MAHER, Eamon, « An Outsider’s View of Modern Ireland : Michel Houellebecq’s Atomised », Studies : An Irish Quarterly Review, vol. 92, n° 365 (printemps 2003), p. 27-33. +++ Article de revue

WESTBROOK, John, « Cultivating Kitsch : Cultural Bovéism », The Journal of Twentieth Century Contemporary French Studies, vol. 6, n° 2 (automne 2002), p. 424-435. +++ Article de revue

### Westbrook, 2002, PDF ###

SCHOBER, Rita, « Weltsicht und Realismus in Michel Houellebecq utopischem Roman : Les particules élémentaires », Cahiers d’histoire des littératures romanes, vol. 25, n° 1-2 (2001), p. 177-211. +++ Article de revue

RICARD, François, « Le roman contre le monde », Liberté, vol. 41, n° 3 (juin 1999), p. 48-56. +++ Article de revue

GUNDERSEN, Karin, « Michel Houellebecq et le nouveau réalisme », Romansk Forum, n° 20 (janvier 2005), p. 113-118. +++ Article de revue

### Gundersen, 2005, PDF ###

LEONARD, Hugh Anthony, « Postmodern Bodily-Politics : Liberalism in Vineland and Refoundation in The Elementary Particles », mémoire de maîtrise, Faculty of Arts, University of Alberta, 2006, 110 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

###Résumé
« In this thesis, I examine the association between bodily/political frustration and the impossible desire for utopian satisfaction in Thomas Pynchon’s  Vineland and Michel Houellebecq’s The Elementary Particles. Pynchon parodies this impossibility through his portrayal of Leftist disunity during the Nixon and Reagan administrations, Houellebecq through the quest for ultimate pleasure in post- soixante-huitard France. Although both parodies depict disillusionment in teleological Reason, Pynchon and Houellebecq offer divergent solutions to political apathy. Anticipating Richard Rorty’s thesis in Achieving Our Country, Vineland dramatizes Leftist consensus as a pragmatic means to replace communitarian teleology. In contrast, The Elementary Particles depicts liberalism, communitarianism, and libertarianism as fundamentally utopian and therefore self-destructive. The apocalyptic utopia of its epilogue is a metaphor for the actual end to which heteronomy, according to Cornelius Castoriadis, leads. Thus, I argue that Pynchon’s liberalism and Houellebecq’s implicit advocacy for ateleological refoundation are two postmodern responses to bodily and political frustration. »

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BEST, Victoria, « Eros and Extimité : Viewing the Pornographic Self in Bataille, Cixous and Houellebecq », dans Silke HORSTKOTTE et Esther PEEREN (dir.), The Shock of the Other : Situating Alterities, Amsterdam / New York, Rodopi, 2007, p. 93-104. +++ Chapitre de collectif

VIARD, Bruno, « La crise de la filiation chez Proust et chez Houellebecq », dans Murielle Lucie CLÉMENT et Sabine VAN WESEMAEL (dir.), Relations familiales dans les littératures française et francophones des XXe et XXIe siècles. La figure de la mère, Paris, l’Harmattan, 2008, p. 37-45. +++ Chapitre de collectif

TABBERT, Thomas T., Posthumanes Menschsein : künstliche Menschen und ihre literarischen Vorläufer im Michel Houellebecqs Roman “Elementarteilchen”, Hamburg, Artislife press, 2007, 150 p. +++ Monographie

ATALLAH, Marc, « La littérature, un remède à l’aliénation scientifique », Colloquium Helveticum, n° 37 (2007), p. 15-36. +++ Article de revue

BOILEAU, Gilles, « Communion of the Flesh: Original Sin According to Michel Houellebecq », Australian Journal of French Studies, vol. 50, n° 3 (septembre-décembre 2013), p. 305-317. +++ Article de revue

### Abstract
This article analyses the religious theme in two novels of Michel Houellebecq, Les Particules élémentaires and La Possibilité d’une Île. These two novels oppose the dying contemporary world with its future in a way that makes them mirrors of each other: they reinterpret Christian dogma in a technological fashion, giving birth to two opposed Utopias, the first achieving total success through a complete annihilation of the “old” humankind and the second representing the utter failure of its attempt to bring back the dead. Three theological themes are illustrated in Houellebecq’s works: communion of the Saints, resurrection of the flesh, and Original Sin, whose role is central to the two novels. In La Possibilité d’une Île, it is precisely because the old humankind is resurrected as such, still in the throes of Original Sin, that the new world cannot arise.

Boileau, 2013, PDF ###

OKTAPODA, Efstratia, « Michel Houellebecq. Entre représentation obsessionnelle de scènes de sexe et déni de l’amour », dans Efstratia OKTAPODA (dir.), Mythes et érotismes dans les littératures et les cultures francophones de l’extrême contemporain, Amsterdam, Rodopi, 2013, p. 131-148. +++ Chapitre de collectif

DUFFY, Larry, « Networks of Good and Evil: Michel Houellebecq’s Fictional Infrastructures », Australian Journal of French Studies, vol. 49, n° 3 (septembre-décembre 2012), p. 211-225. +++ Article de revue

### Abstract
A striking feature of Michel Houellebecq’s fiction is the pervasive presence of infrastructure, whether consisting of nineteenth-century transport and administrative networks underpinning a national territory, or modern-day electronic networks underpinning those of distribution and exchange in a liberal economy. The former are presented in a largely positive light, and are depicted as creating bonds which connect a cohesive community; the latter, despite their overwhelming presence in all areas of social life, succeed only in disconnecting human beings. The network is thus for Houellebecq a means of establishing the ideological problematics of his work, which critiques the demise of community based on shared moral values, and the rise of an amoral individualism. It represents also a thematic link with other infrastructural networks: those of nineteenth-century fiction. In deconstructing the networks underpinning modern activity, and demonstrating their functioning - and collapse into dysfunction - Houellebecq constructs, like his naturalist predecessors, an epistemological infrastructure of the contemporary world.

Duffy, 2012, PDF ###

POSTHUMUS, Stéphanie, « Les Enjeux des animaux (humains) chez Michel Houellebecq, du darwinisme au post-humanisme », French Studies: A Quarterly Review, vol. 68, n° 3 (juillet 2014), p. 359-376. +++ Article de revue

### Résumé
Le présent article se propose d’analyser la représentation des êtres humains et nonhumains dans deux romans de l’auteur français contemporain Michel Houellebecq: Les Particules élémentaires (1998) et La Possibilité d’une île (2005). Dans un premier temps, il sera question d’examiner le cadre darwiniste tel que mis en évidence dans Les Particules élémentaires, où le lien entre humains et animaux est affirmé, mais où les animaux ne sont qu’un miroir de la cruauté humaine. Dans un deuxième temps, il s’agira d’analyser le cadre post-humain dans La Possibilité d’une île, où l’on trouve un portrait plus complet du monde après la fin de la civilisation humaine, mais où la promesse de l’être post-humain comme dépassement de l’être humain ne se réalise pas. Tout en maintenant la thèse de la lutte du plus fort, le deuxième roman n’embrasse pas la fin de l’espèce humaine comme le premier; il cherche plutôt à redéfinir ce qu’est l’humain, non pas comme animal darwiniste, mais comme homo literatus, c’est-à-dire comme être capable de raconter sa vie. Ainsi, la littérature s’avère le lieu où et par lequel l’être humain se définit continuellement et indéfiniment.

Posthumus, 2014, HTML###

WALLACE, Jeff, « Atomised: Mary Midgley and Michel Houellebecq », dans Andy MOUSLEY (dir.), Towards a New Literary Humanism, New York, Palgrave Macmillan, 2011, p. 127-142. +++ Chapitre de collectif

BUVIK, Per, « Inauthenticité et ironie: À propos des Particules élémentaires », dans Murielle Lucie CLÉMENT et Sabine van WESEMAEL (dir.), Michel Houellebecq à la Une, Amsterdam, Rodopi (Faux titre), 2011, p. 75-90. +++ Chapitre de collectif

RIENDEAU, Pascal, « Kant au Cap d’Agde ou la sexualité social-démocrate comme art de vivre », dans Murielle Lucie CLÉMENT et Sabine van WESEMAEL (dir.), Michel Houellebecq à la Une, Amsterdam, Rodopi (Faux titre), 2011, p. 197-208. +++ Chapitre de collectif

TREECK, Christian van, « L’Adaptation cinématographique des Particules élémentaires et ses réceptions française et allemande », dans Murielle Lucie CLÉMENT et Sabine van WESEMAEL (dir.), Michel Houellebecq à la Une, Amsterdam, Rodopi (Faux titre), 2011, p. 373-387. +++ Chapitre de collectif

MOSAKOWSKI, Marek, « Michel Houellebecq : un moderniste antimoderne », Frankofoni, n° 21 (2009), p. 403-412. +++ Article de revue

### Porte également sur Extension du domaine de la lutte. ###

DOMINGUES DE ALMEIDA, José, « Réactions à la réaction. Brèves considérations sur le sens de l’épiphrase dans Les particules élémentaires de Michel Houellebecq », Çédille: Revista de Estudios Franceses, n° 3 (avril 2007), p. 179-190. +++ Article de revue

### Abstract
The literary work of the contemporary French novelist Michel Houellebecq has been considered by some French criticism (and abroad) as the symptom of present French thought declinism.
For many authors, his texts are ambiguous because they describe a decadent society, based on elementary relationship, but at the same time, they subscribe to the characters’ points of view.
José Domingues de Almeida illustrates these contradictions in the novel Les particules élémentaires.

Domingues de Almeida, 2007, PDF ###

KIPPUR, Sara, « Le voyeurisme impossible chez Houellebecq : l’oeil, le regard, et la disparition de l’humanité », dans Murielle Lucie CLÉMENT et Sabine VAN WESEMAEL (dir.), Michel Houellebecq sous la loupe, Amsterdam, Rodopi, 2007, p. 253-264. +++ Chapitre de collectif

### Porte également sur La possibilité d’une île ###

CARLSTON, Jacob, « Ecriture houellebecquienne, écriture ménippéenne? », dans Murielle Lucie CLÉMENT et Sabine VAN WESEMAEL (dir.), Michel Houellebecq sous la loupe, Amsterdam, Rodopi, 2007, p. 19-30. +++ Chapitre de collectif

### Porte également sur La possibilité d’une île ###

DOBREVA, Neli, « Figures et transformations du corps féminin (en asexué) dans Les Particules élémentaires de Michel Houellebecq », dans Murielle Lucie CLÉMENT et Sabine VAN WESEMAEL (dir.), Michel Houellebecq sous la loupe, Amsterdam, Rodopi, 2007, p. 227-239. +++ Chapitre de collectif

SAYER, Frédéric, « La transformation de symboles du mal en signes du vide chez Michel Houellebecq et Bret Easton Ellis », dans Murielle Lucie CLÉMENT et Sabine VAN WESEMAEL (dir.), Michel Houellebecq sous la loupe, Amsterdam, Rodopi, 2007, p. 145-155. +++ Chapitre de collectif

### Porte également sur Plateforme ###

SAINT-ONGE, Simon, « De l’esthétique houellebecquienne », dans Murielle Lucie CLÉMENT et Sabine VAN WESEMAEL (dir.), Michel Houellebecq sous la loupe, Amsterdam, Rodopi, 2007, p. 69-80. +++ Chapitre de collectif

### Porte également sur Extension du domaine de la lutte ###

CORNILLE, Jean-Louis, « Extension du domaine de la Littérature ou J’ai lu L’Etranger », dans Murielle Lucie CLÉMENT et Sabine VAN WESEMAEL (dir.), Michel Houellebecq sous la loupe, Amsterdam, Rodopi, 2007, p. 133-143. +++ Chapitre de collectif

### Porte également sur Extension du domaine de la lutte ###

ALTES KORTHALS, Liesbeth, « Voice, Irony and Ethos: The Paradoxical Elusiveness of Michel Houellebecq’s Polemic Writing in Les Particules élémentaires », dans Blödorn, Andreas BLÖDORN, Daniela LANGER et Michael SCHEFFEL(dir.), Stimme(n) im Text: Narratologische Positionsbestimmungen, Berlin, de Gruyter, 2006, p. 165-193. +++ Chapitre de collectif

DION, Robert et Elisabeth HAGHEBAERT, « Le cas de Michel Houellebecq et la dynamique des genres littéraires », French Studies: A Quarterly Review, vol. 55, n° 4 (octobre 2001), p. 509-524. +++ Article de revue

### Dion et Haghebaert, 2001, PDF ###

LINDEMANN, Uwe, « Prometheus und das Ende der Menschheit: Posthumane Gesellschaftsentwürfe bei Mary Shelley, H. G. Wells, Aldous Huxley, Michael Marshall Smith, Michel Houellebecq, Peter Sloterdijk und in dem Film Gattaca », dans Monika SCHMITZ-EMANS et Uwe LINDEMANN (dir.), Komparatistik als Arbeit am Mythos, Heidelberg, Synchron, 2004, p. 237-254. +++ Chapitre de collectif

THÉRIAULT, Patrick, « “Le narrateur se lève” : narration indécidable et fondation illégitime dans Les particules élémentaires de Michel Houellebecq », Tangence, n° 105 (2014), p. 15-30. +++ Article de revue

### Résumé
Le lecteur des Particules élémentaires ne peut qu’être déconcerté par l’apparition, vers la fin du roman et dans le cadre même de la représentation, d’un personnage identifié (au) « narrateur » : « Le narrateur se lève ». En faisant « se lever » ce narrateur-personnage, le texte de Michel Houellebecq soulève une question d’ordre référentiel qu’on ne peut, en toute rigueur, ignorer : qui (quelle instance, quelle voix, quelle figure), en venant comme le dédoubler, s’énonce ainsi à la place du narrateur-personnage ? Le roman n’offre aucune réponse certaine à cette question ; il engramme en cela une forme d’énigme narratologique qu’on peut qualifier d’indécidable. Pour autant, cette énigme n’en est pas moins un index critique et un levier heuristique de première importance, à travers lesquels, comme j’en ferai l’hypothèse, il est possible d’entrapercevoir la richesse épistémologique des Particules élémentaires. De manière plus précise, je m’attacherai à montrer comment, en posant la question du métalangage et en confinant en dernière analyse à ce que Jean-François Lyotard appelle l’« aporie logique de l’autorisation », cette énigme narratologique fait dialoguer le roman de Houellebecq avec le discours philosophique sur la postmodernité et la fin de l’Histoire.

Abstract
“The narrator stands”: undecidable narration and illegitimate foundation in Michel Houellebecq’s novel The Elementary Particles
The reader of the The Elementary Particles can only be disconcerted by the appearance, towards the end of the novel and within the very context of the representation, of a character identified as (to the) “narrator”: “The narrator stands”. By having this narrator-character “stand”, Michel Houellebecq’s text raises a question of a referential nature that cannot, strictly speaking, be ignored: who (what instance, what voice, what figure), through a kind of doubling, thereby expresses itself in place of the narrator-character? The novel offers no certain answer to this question insofar as it engrams a form of narratological enigma that can be qualified as undecidable. However, this enigma is nevertheless a critical sign and a heuristic lever of primary importance through which, as I hypothesize, the epistemological wealth of The Elementary Particles can be glimpsed. More specifically, by raising the issue of metalanguage and confining it in the final analysis to what Jean-François Lyotard calls the “logical aporia of authorization”, I will attempt to show how this narratological enigma creates a dialogue between Houellebecq’s novel and the philosophical discourse on postmodernism and the end of History.

Thériault, 2014, PDF ###

MESSIER, Vartan Patrick, « Errancies of Desire: Subjectivity, Difference, and Proximity in Transnational Film and Literature », thèse de doctorat, University of California, 2011, 266 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

### Abstract
This dissertation is concerned with the role of desire in the aesthetic experience; more specifically, it focuses on the ways in which we project and respond affectively to a work of art as formative processes of subjectivity. Inspired by Maurice Blanchot’s “The Gaze of Orpheus,” which links desire to errancy and “ errance ” (the French for wandering) and situates them as constitutive artistic forces, the guiding hypothesis is that the aesthetic experience is channeled via the mechanics of language and the gaze by the “errancies of desire”–the wanderings and errs of the desiring subject. Consequently, because desire is fluid and unpredictable, it produces heterogeneous and nomadic forms of subjectivity that undermine essentialist notions of cultural difference and specificity.

Adopting a transnational perspective, this dissertation examines a culturally diverse corpus of contemporary works, including postmodern American fiction, postcolonial African novels, and Taiwanese Second Wave cinema. Methodologically, it first highlights the functions of the errancies of desire in each work as a twofold process of affective projection and response, and second, it analyzes how instances of transnational intertextuality position contextual experiences of subjectivity in proximity to one another by bridging differences inscribed within geo-political time and space.

Two interconnected thematic lenses structure my approach, each corresponding to a section of the dissertation: the first section investigates the errancies of the viewer’s desire in films by Michael Haneke, Spike Jonze, and Tsai Ming-Liang by focusing on the aesthetical and ethical dimensions of subjectivization in film spectatorship; the second analyzes the errancies of male desire in novels by Bret Easton Ellis, Michel Houellebecq, and Alain Mabanckou as it pertains to hegemonic constructs of masculinity and culturally-sanctioned forms of imperial violence.

By utilizing a comparative methodology to highlight the role of affect and desire and the effect of cross-cultural intertextuality on apperception, this dissertation demonstrates how each text unsettles perceptions of cultural difference by producing new transnational subjectivities. Therefore, the aesthetical inquiries of this project further contribute to the poststructuralist critique of metaphysics by investigating ethical issues of difference and subjectivity in specific instances wherein we bare witness to the virtual dissolution of national boundaries.

La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de UMI - Proquest ###

CARTWRIGHT, A., « The future is Gothic: elements of Gothic in Dystopian novels », thèse de doctorat, University of Glasgow, 2005. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

### Abstract
This thesis explores the relationship between the Gothic tradition and Dystopian novels in order to illuminate new perspective on the body in Charlotte Perkins Gilman’s Herland (1915), Aldous Huxley’s Brave New World (1932), George Orwell’s Nineteen Eighty-Four (1949), Anthony Burgess’ A Clockwork Orange (1962), Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale (1985) and Michel Houellebecq’s Atomised (1999). The key concerns are those of the Labyrinth, Dark Places, Connectedness and the Loss of the Individual, Live Burials, Monsters and Fragmented Flesh. A thematic approach allows for the novels to be brought together under common Gothic themes in order to show not only that they have such tendencies, but that they share common ground as Gothic Dystopias. While the focus is on bodily concerns in these novels, it is also pertinent to offer a discussion of past critical perspectives on the Dystopia and this is undertaken in Chapter One. Chapter Two looks at the narrative structure of the novels and finds similarities in presentation to Gothic novels, which leads to exploration of the position of the body in such a narrative of the unseen. The third chapter looks to the spaces inhabited by characters in the novels to examine their impact on the threat faced by these individuals. The Gothic convention of doubling is the focus of Chapter Four, which finds not only doubling operating in Dystopian novels, but the more complex relationship of triangles of doubling holding characters, fixing them in relation to those around at the expense of selfhood. Chapter Five takes Eve Kosofsky Sedgwick’s musings on the Gothic as its point of departure and finds that Dystopian bodies occupy a very similarly trapped position. Chapter Six identifies two types of monsters that inhabit the Gothic Dystopian space: those people who transform between the human and the monstrous, and those individuals who form a larger monster based on power that lives parasitically on transgressive bodies. The final chapter displays the impact of the Gothic Dystopia on individual bodies: ‘Fragmented Flesh’. The destruction of a coherent whole, a body with defined and sustainable boundaries, is the outcome of the novels where fear, repression, and the hidden combine to leave little space for cohesion and identification in the Gothic Dystopia.

Cartwright, 2005, PDF ###

VARROD, Pierre, « De la lutte des classes au marché du sexe. À propos de Les Particules élémentaires de Michel Houellebecq », Le Débat, vol. 5, n° 102 (1998), p. 182-190. +++ Article de revue

### Varrod, 1998, PDF ###

SÉCHAUD, Évelyne, « Troublante sexualité…. », Revue française de psychanalyse, vol. 76, n° 1 (2012), p. 117-128. +++ Article de revue

### Résumé
La sexualité est troublante. Elle jette le trouble dans les corps et les esprits. La pulsion sexuelle, qui la stimule et provoque le désir, anime les fantasmes et les conduites. Elle peut être source de plaisir autant que d’angoisse. Si la sexualité favorise l’épanouissement, elle suscite aussi symptômes, inhibitions ou conduites addictives. Mais son développement et ses manifestations issues de la sexualité infantile varient selon l’organisation psychique des sujets. La frigidité névrotique se met en scène dans un rêve œdipien. Alors que l’évolution de deux frères, issus du roman de Michel Houellebecq, Les Particules élémentaires, déroule le destin d’une sexualité, inhibée chez l’un et addictive chez l’autre. Leur histoire d’enfance révèle traumatismes infantiles et distorsion des relations précoces.

Abstract
Sexualityis disturbing. It throws bodies and minds into disarray. The sexual drive that stimulates it and generates desire impels fantasies and behaviours. It can give rise to both pleasure and anxiety. Although sexuality fosters development, it can also cause symptoms, inhibitions and addictive behaviours. However, its development and manifestations that originate from infantile sexuality vary according to each subject’s psychic organisation. Neurotic frigidityis portrayed in an oedipal dream, while the developmentof two half-brothers from Michel Houellebecq’s novel Atomised unfolds the destinyof a sexuality that is inhibited in one case and addictive in the other. Their childhood history reveals infantile traumas and a distortion of early relations.

Séchaud, 2012, HTML ###

FIALKIEWICS-SAIGNES, Anna, « Que reste-t-il de l’anti-utopie ? Sur La Petite apocalypse (T. Konwicki), Les Particules élémentaires (M. Houellebecq) et Le Slynx (T. Tolstoï) », Revue de littérature comparée, vol. 1, n° 329 (2009), p. 71-84. +++ Article de revue

### Résumé
Quelles raisons y aurait-il de lire ensemble La Petite apocalypse du Polonais T. Konwicki (1979), Les Particules élémentaires du Français Michel Houellebecq (1998), et Le Slynx de Tatiana Tolstoï (2000) ? Ces trois fictions ont rencontré un vif succès, et ont été qualifiées, dans la critique journalistique aussi bien qu’universitaire, d’anti-utopies. Si l’anti-utopie est une fiction dénonçant les enchantements fallacieux de la cité idéale, l’on est en droit de s’interroger sur la vitalité du genre dans des contextes historiques où la « fin des utopies » a été largement proclamée. S’agit-il de jouer avec un fonds de poncifs littéraires ? De proclamer le triomphe absolu du modèle libéral ? Le discours de l’anti-utopie « post-totali-taire » est plus complexe : la convocation d’un ensemble de motifs, situations, scénarios et configurations, caractéristiques d’un certain imaginaire socio-poli-tique propre au XXe siècle, permet de faire écho aux interrogations politiques majeures de notre temps.

Abstract
What reason could there be to read La Petite apocalypse by the Polish author T. Konwicki (1979), Les Particules élémentaires by the French writer Michel Houellebecq (1998) and Le Slynx by Russian writer Tatiana Tolstoï (2000) together? These three fictions have met great success and have been coined, in the press as well as by scholars, “dystopian”. If by dystopian fiction one is denouncing the fallacious delights of the ideal city, one may question the vitality of the genre in historical contexts where the “end of utopias” has been widely proclaimed. Is it about playing with literary clichés? Or proclaiming the absolute triumph of the liberal model? There is more complexity to the discourse of the “posttotalitarian” dystopia: summoning a body of patterns, situations, scenarios and configurations which are typical of one specifically 20th-century socio-political imagery gives the authors a chance to echo the major political questionings of our time.

Fialkiewics-Saignes, 2009, HTML ###

KOMOROWSKA, Agnieszka, « Comment “restaurer les conditions de possibilité de l’amour”? La représentation des émotions dans Les particules élémentaires de Michel Houellebecq », Lendemains, n° 142-143 (2011), p. 32-49. +++ Article de revue

VANN WESEMAEL, Le roman transgressif contemporain : de Bret Easton Ellis à Michel Houellebecq, Paris, L’Harmattan, 2010, 287 p. +++ Monographie

### Présentation
Ce livre étudie le fructueux échange qui se produit actuellement entre le monde anglo-américain et la France. Il est évident que des liens de parenté unissent des oeuvres aussi différentes que Les particules élémentaires (Houellebecq), American Psycho (Easton Ellis), Generation X (Coupland), Trainspotting (Welsh) et 99 francs (Beigbeder). En mettant en parallèle la courbe du roman anglo-américain et celle du roman français contemporain, on voit apparaître de nettes analogies. ###

ARCHIBALD, Samuel, « Les techniques et les sciences comme modalités d’incarnation du surhumain nietzschéen », Cahiers Figura, dossier « La science par ceux qui ne la font pas » (Jean-François Chassay et Kim Doré, dir.), n° 5 (2001), p. 1-22. +++ Article de revue

### Archibald, 2001, PDF ###

DORÉ, Kim, « Le laboratoire du roman : fictions et représentations de la science dans Les particules élémentaires », Cahiers Figura, dossier « La science par ceux qui ne la font pas » (Jean-François Chassay et Kim Doré, dir.), n° 5 (2001), p.87-106. +++ Article de revue

### Archibald, 2001, PDF ###



Les particules élémentaires (oeuvre)
TitreLes particules élémentaires
AuteurMichel Houellebecq
Parution1998
Triparticules élémentaires
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