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Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

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oeuvres:medea [2018/06/09 20:24]
Laurianne Thibeault
oeuvres:medea [2018/06/09 20:31] (Version actuelle)
Laurianne Thibeault
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 ===== Documentation critique ===== ===== Documentation critique =====
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 +LAPEYRE-DESMAISON,​ Chantal, « Eclats de Médée », //​Contemporary French and Francophone Studies//, no 18 (2014), p. 266-272. +++ Article de revue
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 +« In Bordeaux in November of 2010, Pascal Quignard and Carlotta Ikeda created the play //Medea//, on the stage of the Théâtre Molière. There the writer found, once again, the haunting figure of the infuriated mother. For years, throughout texts, the ancient //Medea// and the reading memories associated with her have never ceased to return, for the murderous mother, prey to the furor of vengeance, anger or hatred, never ceases to haunt Pascal Quignard'​s work in ways that are to varying degrees apparent—for the frenzied lover at times comes forward masked, which is an encouragement to reread the ancient myth otherwise. How can the practice of the fragment, which we will here redefine as a shard, lead us to read this enigma? Is there not a profound solidarity between this pattern and the fragmentary imperative? Is //Medea// not, also and most importantly,​ the privileged conduit of filial speech? Additionally,​ if Medea never ceases returning in fragmentary form, a dissolving force, a terror of disconnection,​ the shard here becomes a principle of creation and suture. The work of Pascal Quignard, more generally, doubtless functions in the same way, inasmuch as it must continuously be thought in its solidarity with totality. » (Résumé joint à l’article)
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 +[[https://​www.tandfonline.com/​doi/​abs/​10.1080/​17409292.2014.906197|LAPEYRE-DESMAISON,​ 2014, PDF]]
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 +LA ROCCA, Maria Concetta, « //Medea// de Pascal Quignard. La danse butô et le spectateur :​ perspectives neuro-esthétiques », //Marges//, no 24 (2017), p. 80-91. ​
 + +++ Article de revue
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 +###« Dans notre étude, nous voulons examiner //Medea// de Pascal Quignard, un spectacle de butô que l’écrivain met en scène avec la danseuse Carlotta Ikeda. Il s’agit d’un solo de danse avec la présence de l’écrivain sur un côté de la scène. Le résultat est une représentation insolite qui surprend et émeut les spectateurs. Pour analyser le rôle du public et son implication émotive, nous adoptons des approches neuro-esthétiques. D’une manière plus spécifique,​ nous nous servirons des théories de simulation incarnée et de sémantique incarnée pour étudier le lien empathique entre auteur-danseuse-spectateur. » (Résumé joint à l’article)
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 +  *[[https://​www.cairn.info/​revue-marges-2017-1-p-80.html|LA ROCCA, 2017, PDF]]
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