Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine
Ci-dessous, les différences entre deux révisions de la page.
Les deux révisions précédentesRévision précédenteProchaine révision | Révision précédente | ||
oeuvres:antan_d_enfance [2015/06/29 13:49] – Modified from the form at oeuvres:antan_d_enfance Virginie Savard | oeuvres:antan_d_enfance [2015/09/28 12:55] (Version actuelle) – Virginie Savard | ||
---|---|---|---|
Ligne 1: | Ligne 1: | ||
====== Antan d' | ====== Antan d' | ||
{{ Antan d' | {{ Antan d' | ||
- | [[auteurs: | + | [[auteurs: |
« Patrick Chamoiseau, auteur de //Texaco//, prix Goncourt 1992, nous donne ici ses souvenirs d' | « Patrick Chamoiseau, auteur de //Texaco//, prix Goncourt 1992, nous donne ici ses souvenirs d' | ||
Ligne 17: | Ligne 17: | ||
PERSSON, Ann-Sofie B., « Tracing Childhood : The Poetics of Autobiography in the Writings of Maria Wine, Patrick Chamoiseau and Nathalie Sarraute », thèse de doctorat, Department of French and Italian, Ohio State University, 2001, 464 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise | PERSSON, Ann-Sofie B., « Tracing Childhood : The Poetics of Autobiography in the Writings of Maria Wine, Patrick Chamoiseau and Nathalie Sarraute », thèse de doctorat, Department of French and Italian, Ohio State University, 2001, 464 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise | ||
- | ###« The present study explores how three authors of different geographical and social origin, race, sex and culture, approach the problem of narrating autobiographically the elusive part of their pasts which is childhood. It focuses on the stylistic and narrative strategies used by Maria Wine in //Man har skjutit ett lejon //[//On a tiré sur un lion//, my translation], | + | ###**Résumé**\\ |
+ | The present study explores how three authors of different geographical and social origin, race, sex and culture, approach the problem of narrating autobiographically the elusive part of their pasts which is childhood. It focuses on the stylistic and narrative strategies used by Maria Wine in //Man har skjutit ett lejon //[//On a tiré sur un lion//, my translation], | ||
In Chapter 1, the metaphorical image of the author as a caged lion informs the reading of Wine's autobiography. Through different images of prison - the orphanage, the family, the name, the body - this global metaphor expresses her problematic relation to the world, the others and the self. The stylistic features used to describe the child' | In Chapter 1, the metaphorical image of the author as a caged lion informs the reading of Wine's autobiography. Through different images of prison - the orphanage, the family, the name, the body - this global metaphor expresses her problematic relation to the world, the others and the self. The stylistic features used to describe the child' | ||
Ligne 26: | Ligne 27: | ||
In the concluding remarks, the comparative discussion of the three writers brings out common traits in their responses to the problematic of writing childhood, while underlining that the formulation of a poetics within the autobiography, | In the concluding remarks, the comparative discussion of the three writers brings out common traits in their responses to the problematic of writing childhood, while underlining that the formulation of a poetics within the autobiography, | ||
- | (résumé joint à la thèse) | ||
- | //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http:// | + | //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http:// |
+ | ### | ||
WALSH, John Patrick, « What Children Say : Childhood in Francophone Literature of the French Antilles and North and West Africa », thèse de doctorat, Faculty of Arts and Sciences, Harvard University, 2005, 230 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise | WALSH, John Patrick, « What Children Say : Childhood in Francophone Literature of the French Antilles and North and West Africa », thèse de doctorat, Faculty of Arts and Sciences, Harvard University, 2005, 230 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise | ||
Ligne 34: | Ligne 35: | ||
- | FRANCIS, Gladys M., « Fonctions et enjeux de la danse et de la musique dans le texte francophone créole », dans //Nouvelles Études Francophones//, | + | FRANCIS, Gladys M., « Fonctions et enjeux de la danse et de la musique dans le texte francophone créole », //Nouvelles Études Francophones//, |
### **Résumé**\\ | ### **Résumé**\\ | ||
C'est au cœur de l' | C'est au cœur de l' | ||
\\ | \\ | ||
- | [[http:// | + | [[http:// |
- | UECKMANN, Natascha, « Autobiographik und Transkulturalität: | + | UECKMANN, Natascha, « Autobiographik und Transkulturalität: |