Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine
Ci-dessous, les différences entre deux révisions de la page.
Les deux révisions précédentesRévision précédenteProchaine révision | Révision précédente | ||
oeuvres:chronique_des_sept_miseres [2015/07/02 09:14] – Modified from the form at oeuvres:chronique_des_sept_miseres Virginie Savard | oeuvres:chronique_des_sept_miseres [2015/09/28 12:30] (Version actuelle) – Virginie Savard | ||
---|---|---|---|
Ligne 20: | Ligne 20: | ||
\\ | \\ | ||
//La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http:// | //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http:// | ||
+ | |||
+ | BIZEK-TATARA, | ||
FAUSTMAN, Jean, « Chapitre II : monde fictifs représentés. // | FAUSTMAN, Jean, « Chapitre II : monde fictifs représentés. // | ||
- | ###Il s'agit d'un chapitre de monographie. | + | CHANCÉ, Dominique, « De //Chronique des sept misères //à// Biblique des derniers gestes//, Patrick Chamoiseau est-il baroque ? », //Modern Language Notes//, vol. 118, n° 4 (septembre 2003), p. 867-894. +++ Article de revue |
- | ### | + | |
- | + | ||
- | CHANCÉ, Dominique, « De //Chronique des sept misères //à// Biblique des derniers gestes//, Patrick Chamoiseau est-il baroque ? », //Modern Language Notes//, vol. 118, no 4 (septembre 2003), p. 867-894. +++ Article de revue | + | |
### | ### | ||
- | * [[http:// | + | [[http:// |
### | ### | ||
- | GOSSON, Renee K., « For What the Land Tells : An Ecocritical Approach to Patrick Chamoiseau' | + | GOSSON, Renee K., « For What the Land Tells : An Ecocritical Approach to Patrick Chamoiseau' |
### | ### | ||
- | * [[http:// | + | [[http:// |
### | ### | ||
- | CASAS-OLGA, Janeth, « L' | + | CASAS-OLGA, Janeth, « L' |
- | FIGUEIREDO, Euridice, « La réécriture de l' | + | FIGUEIREDO, Euridice, « La réécriture de l' |
BULLO, Alain, « Patrick Chamoiseau : //Chronique des sept misères, //de l' | BULLO, Alain, « Patrick Chamoiseau : //Chronique des sept misères, //de l' | ||
- | CALDWELL JR., Roy Chandler, « Creole Voice, Creole Time : Narrative Strategies in Chamoiseau' | + | CALDWELL JR., Roy Chandler, « Creole Voice, Creole Time : Narrative Strategies in Chamoiseau' |
- | ###« Presents information on the book //Chronique des sept misères//, by Patrick Chamoiseau. Narrative system operating in the novel ; Collective voice in the novel that refused to unravel into the several potential strands of first-person narration ; Most important analeptic network of the novel. | + | ###**Abstract** (Academic Search Premier)\\ |
- | + | Presents information on the book //Chronique des sept misères//, by Patrick Chamoiseau. Narrative system operating in the novel ; Collective voice in the novel that refused to unravel into the several potential strands of first-person narration ; Most important analeptic network of the novel.\\ | |
- | (Résumé disponible sur Academic search premier.) | + | \\ |
- | + | [[http:// | |
- | * [[http:// | + | |
### | ### | ||
- | LOICHOT, Valérie, « Fort-de-France : pratiques textuelles et corporelles d'une ville coloniale », //French Cultural Studies//, vol. 15, no 2 (2004), p. 48-60. +++ Article de revue | + | LOICHOT, Valérie, « Fort-de-France : pratiques textuelles et corporelles d'une ville coloniale », //French Cultural Studies//, vol. 15, n° 2 (2004), p. 48-60. +++ Article de revue |
- | ###« Interweaving Patrick Chamoiseau and René Ménil' | + | ###**Abstract** (Sage Journals Online)\\ |
- | + | Interweaving Patrick Chamoiseau and René Ménil' | |
- | (Résumé de l' | + | |
### | ### | ||
Ligne 63: | Ligne 60: | ||
### | ### | ||
- | + | **Résumé**\\ | |
- | La littérature antillaise francophone n'est pas restée en marge de son héritage socio-linguistique originel. Car de Parépou à Césaire en passant par Depestre et Glissant, les textes littéraires ont tenté de rendre compte des phénomènes sociaux et idéologiques de leur situation de locution. Quelle langue est adoptée, quelle formalité linguistique est respectée, quel type de sémanticité a été choisi pour actualiser une telle prise de parole ? Telles sont les questions qui se posent au chercheur. | + | La littérature antillaise francophone n'est pas restée en marge de son héritage socio-linguistique originel. Car de Parépou à Césaire en passant par Depestre et Glissant, les textes littéraires ont tenté de rendre compte des phénomènes sociaux et idéologiques de leur situation de locution. Quelle langue est adoptée, quelle formalité linguistique est respectée, quel type de sémanticité a été choisi pour actualiser une telle prise de parole ? Telles sont les questions qui se posent au chercheur. |
### | ### | ||
DUCHANAUD, Elizabeth Boxley Bowles, « Reading the French Caribbean through Édouard Glissant », thèse de doctorat, Department of French, New York University, 2006, 326 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise | DUCHANAUD, Elizabeth Boxley Bowles, « Reading the French Caribbean through Édouard Glissant », thèse de doctorat, Department of French, New York University, 2006, 326 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise | ||
- | ###« Positioning the French Caribbean and its literature within a postcolonial context is not only tricky, but erroneous. A new area of study, the francophone postcolonial, | + | ###**Abstract**\\ |
+ | Positioning the French Caribbean and its literature within a postcolonial context is not only tricky, but erroneous. A new area of study, the francophone postcolonial, | ||
Through the theoretical tenets of Edouard Glissant, one of the most prominent thinkers and writers of the French Caribbean today, contemporary francophone criticism within a postcolonial framework can be developed. Glissant offers insight into the theoretical threads of the francophone postcolonial, | Through the theoretical tenets of Edouard Glissant, one of the most prominent thinkers and writers of the French Caribbean today, contemporary francophone criticism within a postcolonial framework can be developed. Glissant offers insight into the theoretical threads of the francophone postcolonial, | ||
- | |||
- | (Résumé joint à la thèse) | ||
//La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement intitutionnel auprès de [[http:// | //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement intitutionnel auprès de [[http:// | ||
Ligne 83: | Ligne 77: | ||
PÉPIN, Ernest, « The Place of Space in the Novels of the // | PÉPIN, Ernest, « The Place of Space in the Novels of the // | ||
- | DE BLEEKER, Liesbeth, « Translating Space in Narrative Fiction: Patrick Chamoiseau' | + | DE BLEEKER, Liesbeth, « Translating Space in Narrative Fiction: Patrick Chamoiseau' |
### **Abstract**\\ | ### **Abstract**\\ | ||
Ligne 105: | Ligne 99: | ||
[[http:// | [[http:// | ||
- | BURTON, Richard D. E., « Débrouya pa peché, or Il y a toujours moyen de moyenner: Patterns of Opposition in the Fiction of Patrick Chamoiseau », dans //Callaloo: A Journal of African American and African Arts and Letters//, vol. 16, n° 2 (printemps 1993), p. 466-481. +++ Article de revue | + | BURTON, Richard D. E., « Débrouya pa peché, or Il y a toujours moyen de moyenner: Patterns of Opposition in the Fiction of Patrick Chamoiseau », //Callaloo: A Journal of African American and African Arts and Letters//, vol. 16, n° 2 (printemps 1993), p. 466-481. +++ Article de revue |
- | ### Porte également sur //Chronique des sept misères// \\ | + | ### [[http:// |
- | [[http:// | + | |
OUÉDRAOGO, Amadou, « L’initiation dans le roman et le cinéma francophones de l' | OUÉDRAOGO, Amadou, « L’initiation dans le roman et le cinéma francophones de l' | ||
Ligne 117: | Ligne 110: | ||
### //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http:// | ### //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http:// | ||
+ | |||
+ | GOSSON, Renée K., « From The //Mornes// To The // | ||
+ | |||
+ | ### **Abstract**\\ | ||
+ | This study adopts an ecocritical approach to French West Indian literature of the post-// | ||
+ | in both the physical and narrative landscape of this fiction is an endangered Creole culture, struggling to survive the encroachment of French assimilation. | ||
+ | Ecologically speaking, the natural physical landscape of Martinique is manifesting sym ptom s of over-development. The concrete used to build condominiums, | ||
+ | land filling of the mangrove swam p to m ake room for the Lamentin airport, and the " | ||
+ | This ecological infringement allows Glissant and Chamoiseau to dramatically situate a vicious and mutually exclusive rivalry betw een Creole and French cultures. In their novels, the assim ilating force behind Departmentalization | ||
+ | (1946) is embodied by the increasing presence of concrete, which is drastically transforming the diverse, and culturally imbued, Creole landscape of the island. A close reading of Glissant and Cham oiseau' | ||
+ | evolution which takes us from the novelistic space of the m ornes (lieu de resistance because of the maroons, or escaped slaves, who fled enslavement) down to the plaines (topologically and morally lower plantation societies below). This novelistic descent represents not only the steady physical | ||
+ | m igration of Martinicans away from the hills of their former agriculturallyproductive | ||
+ | existences, down into a consum er-oriented, | ||
+ | unrecorded cultural history. | ||
+ | In tracing the literary lineage of the maroon figure, any number of resistant characters who in some way attempt to repeat the primordial gesture of the maroon (errant djobeurs, factory strikers, indigenous fruit and vegetable | ||
+ | farmers), I discuss how their continual assertions of resistance are countered by | ||
+ | increasingly intensive economic and environm ental destruction from France. | ||
+ | In novels such as Glissant' | ||
+ | sept misères// (1986), the maroon figure suffers a denigrated status, metaphorically linked to the devastated hinterland in which he sought refuge. | ||
+ | I also situate the French West Indian writer as the last avatar of the maroon. He inscribes him self into a lineage of resistors and in a textual | ||
+ | topography which, like the Creole landscape itself, is a territory dom inated by the forces of French standardization. His written French literature, like the transformative power of concrete, necessarily betrays the fluid nature of the Creole oral tradition. By continually draw ing comparisons between land and text, Glissant and Chamoiseau interrogate their ow n process and paradox of writing themselves out of subjugation in the language of the colonizer. Their narrative strategies offer new paradigms of resistance.\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | Voir plus particulièrement le quatrième chapitre « Patrick Chamoiseau, from the //Plaines// to the // | ||
+ | \\ | ||
+ | //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http:// | ||
<pagemod add_ref> | <pagemod add_ref> |