Auteurs contemporains

Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

Outils pour utilisateurs

Outils du site


Différences

Ci-dessous, les différences entre deux révisions de la page.

Lien vers cette vue comparative

Les deux révisions précédentesRévision précédente
Prochaine révision
Révision précédente
oeuvres:chronique_des_sept_miseres [2015/07/02 09:24] – Modified from the form at oeuvres:chronique_des_sept_miseres Virginie Savardoeuvres:chronique_des_sept_miseres [2015/09/28 12:30] (Version actuelle) Virginie Savard
Ligne 20: Ligne 20:
 \\ \\
 //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http://www.proquest.com|UMI - Proquest]]// ### //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http://www.proquest.com|UMI - Proquest]]// ###
 +
 +BIZEK-TATARA, Renata, « Quelques propos sur l'humour dans //Chronique des sept misères// de Patrick Chamoiseau », dans Tomasz SWOBODA et Wierzbowska, Ewa WIERZBOWSKA (dir.), //Autour de Patrick Chamoiseau//, Sopot, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, 2008. +++ Chapitre de collectif
  
 FAUSTMAN, Jean, « Chapitre II : monde fictifs représentés. //Chroniques des sept misères// », dans //Le creuset des cultures. La littérature antillaise//,  New-York, Peter Lang (Francophone Cultures and Literatures), 2004, p. 35-48. +++ Monographie FAUSTMAN, Jean, « Chapitre II : monde fictifs représentés. //Chroniques des sept misères// », dans //Le creuset des cultures. La littérature antillaise//,  New-York, Peter Lang (Francophone Cultures and Literatures), 2004, p. 35-48. +++ Monographie
  
-###Il s'agit d'un chapitre de monographie.  +CHANCÉ, Dominique, « De //Chronique des sept misères //à// Biblique des derniers gestes//, Patrick Chamoiseau est-il baroque ? », //Modern Language Notes//, vol. 118, n° 4 (septembre 2003), p. 867-894. +++ Article de revue
-### +
- +
-CHANCÉ, Dominique, « De //Chronique des sept misères //à// Biblique des derniers gestes//, Patrick Chamoiseau est-il baroque ? », //Modern Language Notes//, vol. 118, no 4 (septembre 2003), p. 867-894. +++ Article de revue+
  
 ### ###
-  * [[http://muse.jhu.edu/journals/mln/v118/118.4chance.pdf|Chancé, 2003, pdf]]+[[http://muse.jhu.edu/journals/mln/v118/118.4chance.pdf|Chancé, 2003, pdf]]
 ### ###
  
-GOSSON, Renee K., « For What the Land Tells : An Ecocritical Approach to Patrick Chamoiseau's //Chronicle of the Seven Sorrows //», //Callaloo//, vol. 26, no 1 (hiver 2003), p. 219-234. +++ Article de revue+GOSSON, Renee K., « For What the Land Tells : An Ecocritical Approach to Patrick Chamoiseau's //Chronicle of the Seven Sorrows //», //Callaloo//, vol. 26, n° 1 (hiver 2003), p. 219-234. +++ Article de revue
  
 ### ###
-  * [[http://muse.jhu.edu/journals/callaloo/v026/26.1gosson.pdf|Gosson, 2003, pdf]]+[[http://muse.jhu.edu/journals/callaloo/v026/26.1gosson.pdf|Gosson, 2003, pdf]]
 ### ###
  
-CASAS-OLGA, Janeth, « L'oraliture dans //Chronique des sept misères// de Patrick Chamoiseau », //Lettres romanes//, vol. 55, no 3-4 (2001), p. 319-329. +++ Article de revue+CASAS-OLGA, Janeth, « L'oraliture dans //Chronique des sept misères// de Patrick Chamoiseau », //Lettres romanes//, vol. 55, n° 3-4 (2001), p. 319-329. +++ Article de revue
  
-FIGUEIREDO, Euridice, « La réécriture de l'histoire dans les romans de Patrick Chamoiseau et Silviano Santiago », //Études littéraires//, vol. 25, no 3 (automne 1992-hiver 1993), p. 27-38. +++ Article de revue+FIGUEIREDO, Euridice, « La réécriture de l'histoire dans les romans de Patrick Chamoiseau et Silviano Santiago », //Études littéraires//, vol. 25, n° 3 (automne 1992-hiver 1993), p. 27-38. +++ Article de revue
  
 BULLO, Alain, « Patrick Chamoiseau : //Chronique des sept misères, //de l'oraliture à l'écriture », thèse de doctorat, facoltà di letter e filosofia, Università Ca' Foscari Venezia, 1994, 229 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise BULLO, Alain, « Patrick Chamoiseau : //Chronique des sept misères, //de l'oraliture à l'écriture », thèse de doctorat, facoltà di letter e filosofia, Università Ca' Foscari Venezia, 1994, 229 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise
  
-CALDWELL JR., Roy Chandler, « Creole Voice, Creole Time : Narrative Strategies in Chamoiseau's //Chronique des sept misères// », //Romance Quarterly//, vol. 47, no 2 (printemps 2000), p. 103-112. +++ Article de revue+CALDWELL JR., Roy Chandler, « Creole Voice, Creole Time : Narrative Strategies in Chamoiseau's //Chronique des sept misères// », //Romance Quarterly//, vol. 47, n° 2 (printemps 2000), p. 103-112. +++ Article de revue
  
-###« Presents information on the book //Chronique des sept misères//, by Patrick Chamoiseau. Narrative system operating in the novel ; Collective voice in the novel that refused to unravel into the several potential strands of first-person narration ; Most important analeptic network of the novel. » +###**Abstract** (Academic Search Premier)\\ 
- +Presents information on the book //Chronique des sept misères//, by Patrick Chamoiseau. Narrative system operating in the novel ; Collective voice in the novel that refused to unravel into the several potential strands of first-person narration ; Most important analeptic network of the novel.\\ 
-(Résumé disponible sur Academic search premier.) +\\ 
- +[[http://web.ebscohost.com/ehost/viewarticle?data=dGJyMPPp44rp2%2fdV0%2bnjisfk5Ie46bBPtqyxSq6k63nn5Kx95uXxjL6prVGtqK5ItZavSLipsFKxpp5Zy5zyit%2fk8Xnh6ueH7N%2fiVbevrkm0rrdLsJzqeezdu37wnOJ6u9fugKTq33%2b7t8w%2b3%2bS7S7CqskmwraR%2b7ejrefKz5ozr4sSN6uLSffbq&hid=11|Caldwell Jr., 2000, HTML]]
-  * [[http://web.ebscohost.com/ehost/viewarticle?data=dGJyMPPp44rp2%2fdV0%2bnjisfk5Ie46bBPtqyxSq6k63nn5Kx95uXxjL6prVGtqK5ItZavSLipsFKxpp5Zy5zyit%2fk8Xnh6ueH7N%2fiVbevrkm0rrdLsJzqeezdu37wnOJ6u9fugKTq33%2b7t8w%2b3%2bS7S7CqskmwraR%2b7ejrefKz5ozr4sSN6uLSffbq&hid=11|Caldwell Jr., 2000, html]]+
 ### ###
  
-LOICHOT, Valérie, « Fort-de-France : pratiques textuelles et corporelles d'une ville coloniale », //French Cultural Studies//, vol. 15, no 2 (2004), p. 48-60. +++ Article de revue+LOICHOT, Valérie, « Fort-de-France : pratiques textuelles et corporelles d'une ville coloniale », //French Cultural Studies//, vol. 15, n° 2 (2004), p. 48-60. +++ Article de revue
  
-###« Interweaving Patrick Chamoiseau and René Ménil's representations of the city of Fort-de-France, Martinique, with notes and photographs from my personal peregrinations in the city, I show that the urban space, like a resisting text, cannot be seized, fixed, and ultimately read by the alien walker. It is precisely through the polyrhythmic movements of the urban dwellers, which Chamoiseau calls 'djobeurs', that the city resists and escapes the grid and other colonialist marks imposed by Metropolitan France on the cityscape. These perambulations, I argue, create an 'oralcity' contrasting with the city written by colonialism. » +###**Abstract** (Sage Journals Online)\\  
- +Interweaving Patrick Chamoiseau and René Ménil's representations of the city of Fort-de-France, Martinique, with notes and photographs from my personal peregrinations in the city, I show that the urban space, like a resisting text, cannot be seized, fixed, and ultimately read by the alien walker. It is precisely through the polyrhythmic movements of the urban dwellers, which Chamoiseau calls 'djobeurs', that the city resists and escapes the grid and other colonialist marks imposed by Metropolitan France on the cityscape. These perambulations, I argue, create an 'oralcity' contrasting with the city written by colonialism.
-(Résumé de l'auteur disponible sur le site Sage Journals Online.)+
 ### ###
  
Ligne 63: Ligne 60:
  
 ### ###
- +**Résumé**\\ 
-La littérature antillaise francophone n'est pas restée en marge de son héritage socio-linguistique originel. Car de Parépou à Césaire en passant par Depestre et Glissant, les textes littéraires ont tenté de rendre compte des phénomènes sociaux et idéologiques de leur situation de locution. Quelle langue est adoptée, quelle formalité linguistique est respectée, quel type de sémanticité a été choisi pour actualiser une telle prise de parole ? Telles sont les questions qui se posent au chercheur. (résumé) +La littérature antillaise francophone n'est pas restée en marge de son héritage socio-linguistique originel. Car de Parépou à Césaire en passant par Depestre et Glissant, les textes littéraires ont tenté de rendre compte des phénomènes sociaux et idéologiques de leur situation de locution. Quelle langue est adoptée, quelle formalité linguistique est respectée, quel type de sémanticité a été choisi pour actualiser une telle prise de parole ? Telles sont les questions qui se posent au chercheur. 
 ### ###
  
 DUCHANAUD, Elizabeth Boxley Bowles, « Reading the French Caribbean through Édouard Glissant », thèse de doctorat, Department of French, New York University, 2006, 326 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise DUCHANAUD, Elizabeth Boxley Bowles, « Reading the French Caribbean through Édouard Glissant », thèse de doctorat, Department of French, New York University, 2006, 326 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise
  
-###« Positioning the French Caribbean and its literature within a postcolonial context is not only tricky, but erroneous. A new area of study, the francophone postcolonial, however, offers a francophone voice to what has come to be called the postcolonial. While this francophone postcolonial idea argues for less hegemonic visions of what the postcolonial has come to represent, it continues to be expressed via the anglophone world, creating a paradox that reinforces the real need for francophone critical perspectives. +###**Abstract**\\ 
 +Positioning the French Caribbean and its literature within a postcolonial context is not only tricky, but erroneous. A new area of study, the francophone postcolonial, however, offers a francophone voice to what has come to be called the postcolonial. While this francophone postcolonial idea argues for less hegemonic visions of what the postcolonial has come to represent, it continues to be expressed via the anglophone world, creating a paradox that reinforces the real need for francophone critical perspectives.\\
 Through the theoretical tenets of Edouard Glissant, one of the most prominent thinkers and writers of the French Caribbean today, contemporary francophone criticism within a postcolonial framework can be developed. Glissant offers insight into the theoretical threads of the francophone postcolonial, and in turn proposes fresh new ways to read its literature. Through a specifically French Caribbean corpus of novels, I study the alternative approaches to reading that Glissant promises through theories of home, langage, opacity, and madness. To the concept of migration that lies at the heart of Maryse Condé's //La Migration des coeurs//, a rewriting of Emily Brontë's //Wuthering Heights//, the application of Glissantian theories of Relation and Tout-monde offer a comparative edge by which to read spaces, as well as key concepts of francophone postcolonial thinking. Patrick Chamoiseau's development of language through the djobeur and the Creole town in //Chronique des sept misères// becomes the platform upon which Glissant's innovative theories of "langue" and "langage," of dominant and minority languages, come to life. It is through Glissant's concept of detour that the narrator of André and Simone Schwarz-Bart's //Un Plat de porc aux bananes vertes// molds her voice and her past despite darkness, solitude, and forgetting. Finally, Glissant's figure of the "déparleur," or Caribbean mad poet, argues for alternative approaches to revolution and collective voice, in turn shedding new light on the motifs of madness and resistance that underlie the whole of Marie Chauvet's trilogy //Amour//, //Colère//, et //Folie//. Finally, through Glissant, I hope not only to redress postcolonialism's traditional anglophone bias, and decolonize the term francophone, but to suggest reading literature as an always relational, multicultural, comparative endeavor. » Through the theoretical tenets of Edouard Glissant, one of the most prominent thinkers and writers of the French Caribbean today, contemporary francophone criticism within a postcolonial framework can be developed. Glissant offers insight into the theoretical threads of the francophone postcolonial, and in turn proposes fresh new ways to read its literature. Through a specifically French Caribbean corpus of novels, I study the alternative approaches to reading that Glissant promises through theories of home, langage, opacity, and madness. To the concept of migration that lies at the heart of Maryse Condé's //La Migration des coeurs//, a rewriting of Emily Brontë's //Wuthering Heights//, the application of Glissantian theories of Relation and Tout-monde offer a comparative edge by which to read spaces, as well as key concepts of francophone postcolonial thinking. Patrick Chamoiseau's development of language through the djobeur and the Creole town in //Chronique des sept misères// becomes the platform upon which Glissant's innovative theories of "langue" and "langage," of dominant and minority languages, come to life. It is through Glissant's concept of detour that the narrator of André and Simone Schwarz-Bart's //Un Plat de porc aux bananes vertes// molds her voice and her past despite darkness, solitude, and forgetting. Finally, Glissant's figure of the "déparleur," or Caribbean mad poet, argues for alternative approaches to revolution and collective voice, in turn shedding new light on the motifs of madness and resistance that underlie the whole of Marie Chauvet's trilogy //Amour//, //Colère//, et //Folie//. Finally, through Glissant, I hope not only to redress postcolonialism's traditional anglophone bias, and decolonize the term francophone, but to suggest reading literature as an always relational, multicultural, comparative endeavor. »
  
- 
-(Résumé joint à la thèse) 
  
 //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement intitutionnel auprès de [[http://proquest.umi.com/login|UMI - Proquest]]//### //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement intitutionnel auprès de [[http://proquest.umi.com/login|UMI - Proquest]]//###
Ligne 83: Ligne 77:
 PÉPIN, Ernest, « The Place of Space in the Novels of the //Créolité// Movement », dans Mary GALLAGHER (dir.), //Ici-là, Place and Displacement in Caribbean Writing in French//, Amsterdam / New York, Rodopi, 2003, p. 1-24. +++ Chapitre de collectif PÉPIN, Ernest, « The Place of Space in the Novels of the //Créolité// Movement », dans Mary GALLAGHER (dir.), //Ici-là, Place and Displacement in Caribbean Writing in French//, Amsterdam / New York, Rodopi, 2003, p. 1-24. +++ Chapitre de collectif
  
-DE BLEEKER, Liesbeth, « Translating Space in Narrative Fiction: Patrick Chamoiseau's Martinique Seen from a Dutch and English Perspective », dans //Language and Literature: Journal of the Poetics and Linguistics Association//, vol. 23, n° 3 (août 2014), p. 227-243. +++ Article de revue+DE BLEEKER, Liesbeth, « Translating Space in Narrative Fiction: Patrick Chamoiseau's Martinique Seen from a Dutch and English Perspective », //Language and Literature: Journal of the Poetics and Linguistics Association//, vol. 23, n° 3 (août 2014), p. 227-243. +++ Article de revue
  
 ### **Abstract**\\ ### **Abstract**\\
Ligne 105: Ligne 99:
 [[http://www.maneyonline.com/doi/abs/10.1179/174581511X12995070785581|Couti, 2011, PDF]] ### [[http://www.maneyonline.com/doi/abs/10.1179/174581511X12995070785581|Couti, 2011, PDF]] ###
  
-BURTON, Richard D. E., « Débrouya pa peché, or Il y a toujours moyen de moyenner: Patterns of Opposition in the Fiction of Patrick Chamoiseau », dans //Callaloo: A Journal of African American and African Arts and Letters//, vol. 16, n° 2 (printemps 1993), p. 466-481. +++ Article de revue+BURTON, Richard D. E., « Débrouya pa peché, or Il y a toujours moyen de moyenner: Patterns of Opposition in the Fiction of Patrick Chamoiseau », //Callaloo: A Journal of African American and African Arts and Letters//, vol. 16, n° 2 (printemps 1993), p. 466-481. +++ Article de revue
  
-### Porte également sur //Chronique des sept misères// \\ +###  [[http://www.jstor.org/stable/2931956|Burton, 1993, PDF]] ###
- [[http://www.jstor.org/stable/2931956|Burton, 1993, PDF]] ###+
  
 OUÉDRAOGO, Amadou, « L’initiation dans le roman et le cinéma francophones de l'Afrique de l'Ouest et de la Caraïbe », thèse de doctorat, Department of French, University of Iowa, 2007, 405 f.  +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise OUÉDRAOGO, Amadou, « L’initiation dans le roman et le cinéma francophones de l'Afrique de l'Ouest et de la Caraïbe », thèse de doctorat, Department of French, University of Iowa, 2007, 405 f.  +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

Outils de la page

complaint