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Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

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oeuvres:comment_faire_l_amour_avec_un_negre_sans_se_fatiguer [2015/10/01 11:17] Virginie Savardoeuvres:comment_faire_l_amour_avec_un_negre_sans_se_fatiguer [2015/10/01 11:22] (Version actuelle) Virginie Savard
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 « Ce mémoire fait l'analyse du thème de l'identité dans quatre romans d'auteurs immigrés au Québec : //La Québécoite //de Régine Robin, //Les lettres chinoises //de Ying Chen, //Comment faire l'amour avec un Nègre sans se fatiguer //de Dany Laferrière et //Le pavillon des miroirs  //de Sergio Kokis. Situant sa démarche dans le sillage des recherches portant sur la "littérature migrante", il emploie la méthode sociocritique pour saisir son objet. L'analyse des oeuvres du corpus permet de dégager la présence de cinq "discours de l'identité" distincts -- la famille, l'autre sexe, l'ethnicité, la langue et la modernité, respectivement -- tous construits autour d'oppositions sémantiques. Il en ressort que la vision "migrante" de l'identité tend à rejeter les identités collectives, ce qui la place en opposition avec certaines formes de nationalisme caractéristiques de la modernité. Il s'avère également que l'identité des individus est doublement ancrée : d'une part dans leur affectivité et, d'autre part, dans leur intellect. En ce sens, il faut concevoir l'identité comme l'application de la raison à la compréhension des passions. » « Ce mémoire fait l'analyse du thème de l'identité dans quatre romans d'auteurs immigrés au Québec : //La Québécoite //de Régine Robin, //Les lettres chinoises //de Ying Chen, //Comment faire l'amour avec un Nègre sans se fatiguer //de Dany Laferrière et //Le pavillon des miroirs  //de Sergio Kokis. Situant sa démarche dans le sillage des recherches portant sur la "littérature migrante", il emploie la méthode sociocritique pour saisir son objet. L'analyse des oeuvres du corpus permet de dégager la présence de cinq "discours de l'identité" distincts -- la famille, l'autre sexe, l'ethnicité, la langue et la modernité, respectivement -- tous construits autour d'oppositions sémantiques. Il en ressort que la vision "migrante" de l'identité tend à rejeter les identités collectives, ce qui la place en opposition avec certaines formes de nationalisme caractéristiques de la modernité. Il s'avère également que l'identité des individus est doublement ancrée : d'une part dans leur affectivité et, d'autre part, dans leur intellect. En ce sens, il faut concevoir l'identité comme l'application de la raison à la compréhension des passions. »
  
-//La version PDF du mémoire est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de //[[http://www.proquest.com|UMI - Proquest.]]+//La version PDF du mémoire est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de //[[http://www.proquest.com|UMI - Proquest]]
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 PURDY, Anthony, « Altérité, authenticité, universalité : Dany Laferrière et Régine Robin », //Dalhousie French Studies//, vol. 23 (automne-hiver 1992), p. 51-59. +++ Article de revue PURDY, Anthony, « Altérité, authenticité, universalité : Dany Laferrière et Régine Robin », //Dalhousie French Studies//, vol. 23 (automne-hiver 1992), p. 51-59. +++ Article de revue
  
-###« Les années 80 ont vu, au Québec, une prolifération de textes littéraires qui explorent, sinon la négritude, du moins certains aspects de la problématique qui s'y associe et que je viens d'esquisser : problématique de l'altérité, de l'authenticité, de l'universalité, selon laquelle l'identité culturelle du groupe minoritaire ou dominé se construit souvent au prix d'une aliénation radicale. Les remarques qui suivent ont pour but de mettre en évidence deux variantes -- très différentes l'une de l'autre -- de ce dispositif général et d'émettre à leur égard un certain nombre d'hypothèses. Les romans dont il sera question ici sont //La Québécoite//de Régine Robin et //Comment faire l'amour avec un Nègre sans se fatiguer//###+###« Les années 80 ont vu, au Québec, une prolifération de textes littéraires qui explorent, sinon la négritude, du moins certains aspects de la problématique qui s'y associe et que je viens d'esquisser : problématique de l'altérité, de l'authenticité, de l'universalité, selon laquelle l'identité culturelle du groupe minoritaire ou dominé se construit souvent au prix d'une aliénation radicale. Les remarques qui suivent ont pour but de mettre en évidence deux variantes -- très différentes l'une de l'autre -- de ce dispositif général et d'émettre à leur égard un certain nombre d'hypothèses. Les romans dont il sera question ici sont //La Québécoite//de Régine Robin et //Comment faire l'amour avec un Nègre sans se fatiguer// »###
  
 BENALIL, Mounia, « La carnavalisation de la prose narrative francophone (post)moderne (Québec-Maghreb) », thèse de doctorat, Department of French, Hispanic and Italian Studies, University of British Colombia, 2003, 361 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise BENALIL, Mounia, « La carnavalisation de la prose narrative francophone (post)moderne (Québec-Maghreb) », thèse de doctorat, Department of French, Hispanic and Italian Studies, University of British Colombia, 2003, 361 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise
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 plenitude, but also to observe how different masculinities have various relations to social power. Chapter One shows how the codes that exclude non-white immigrants from the centres of financial power in Toronto simultaneously call forth and condemn the protagonist's struggle for social status in two stories from Austin Clarke's collection, //Nine Men Who Laughed//. Chapter Two demonstrates how th  historical and continuing commodification of black men's sexuality in North America limits the liberatory potential in Dany Laferrière's parody //How to Make Love to a Negro//, threatening to recuperate it back into demeaning discourses of racialized sexuality. Chapters Three and Four examine Neil Bissoondath's //A Casual Brutality//and Michael Ondaatje's //Running in the Family//respectively, while Chapter Five focuses on Rohinton Mistry's //Such a Long Journey//and Ven Begamudre's// Van de Graaff Days//. These three chapters show how traumatic histories of colonial and postcolonial migration work intimately in family structures to challenge and displace the conventions of male authority expressed in patrilineal continuity  patriotic loyalty, and patriarchal power. By focusing on the historicity of masculinities' shaping factors, Masculine Migrations emphasizes a kinetic and diversified, rather than static and monological, conception of gender. » plenitude, but also to observe how different masculinities have various relations to social power. Chapter One shows how the codes that exclude non-white immigrants from the centres of financial power in Toronto simultaneously call forth and condemn the protagonist's struggle for social status in two stories from Austin Clarke's collection, //Nine Men Who Laughed//. Chapter Two demonstrates how th  historical and continuing commodification of black men's sexuality in North America limits the liberatory potential in Dany Laferrière's parody //How to Make Love to a Negro//, threatening to recuperate it back into demeaning discourses of racialized sexuality. Chapters Three and Four examine Neil Bissoondath's //A Casual Brutality//and Michael Ondaatje's //Running in the Family//respectively, while Chapter Five focuses on Rohinton Mistry's //Such a Long Journey//and Ven Begamudre's// Van de Graaff Days//. These three chapters show how traumatic histories of colonial and postcolonial migration work intimately in family structures to challenge and displace the conventions of male authority expressed in patrilineal continuity  patriotic loyalty, and patriarchal power. By focusing on the historicity of masculinities' shaping factors, Masculine Migrations emphasizes a kinetic and diversified, rather than static and monological, conception of gender. »
  
-//La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de //[[http://www.proquest.com|UMI - Proquest]]//.//###+//La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de //[[http://www.proquest.com|UMI - Proquest]].###
  
 LAMONTAGNE, André, « Intertextualité et altérité : //Comment faire l'amour avec un Nègre sans se fatiguer //de Dany Laferrière », dans //Le roman québécois contemporain. Les voix sous les mots//, Montréal, Fides, 2004, p. 155-179. +++ Monographie LAMONTAGNE, André, « Intertextualité et altérité : //Comment faire l'amour avec un Nègre sans se fatiguer //de Dany Laferrière », dans //Le roman québécois contemporain. Les voix sous les mots//, Montréal, Fides, 2004, p. 155-179. +++ Monographie
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 //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un
-abonnement institutionnel auprès de //[[http://www.proquest.com|Umi-Proquest//.//]]+abonnement institutionnel auprès de //[[http://www.proquest.com|UMI-Proquest]].
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 Chapter One intervenes in academic debates about essentialism and the politics of belonging, examining what is explicitly political about the "cultural politics of difference." Here I also negotiate difference's discontents. Chapter Two historicizes difference as an approach to conceptualizing blackness and investigates its long-standing antecedents. Chapter Three reflexively juxtaposes the already overlapping discourses of black identity and critical mixed race studies. Chapter Four explores multiple modes of transnational border-crossing and addresses the impact of diasporic movement on converging local and global conceptions of blackness. Throughout the dissertation, I critically engage expressive cultural productions and criticism in my effort to disrupt over-determined categories of belonging and to consider how blackness might be cast as a more complex, user-friendly construct. For circulating discursive artifacts influence cultural ideology and common sense, and can constitute a form of cultural theory. Hence, my dissertation's multiple trajectories converge in my exegeses of the works of such cultural producers as Frederick Douglass, W. E. B. Du Bois, Jean Toomer, Nella Larsen, Zora Neale Hurston, Audre Lorde, Marion Riggs, and Dany Laferrière. » Chapter One intervenes in academic debates about essentialism and the politics of belonging, examining what is explicitly political about the "cultural politics of difference." Here I also negotiate difference's discontents. Chapter Two historicizes difference as an approach to conceptualizing blackness and investigates its long-standing antecedents. Chapter Three reflexively juxtaposes the already overlapping discourses of black identity and critical mixed race studies. Chapter Four explores multiple modes of transnational border-crossing and addresses the impact of diasporic movement on converging local and global conceptions of blackness. Throughout the dissertation, I critically engage expressive cultural productions and criticism in my effort to disrupt over-determined categories of belonging and to consider how blackness might be cast as a more complex, user-friendly construct. For circulating discursive artifacts influence cultural ideology and common sense, and can constitute a form of cultural theory. Hence, my dissertation's multiple trajectories converge in my exegeses of the works of such cultural producers as Frederick Douglass, W. E. B. Du Bois, Jean Toomer, Nella Larsen, Zora Neale Hurston, Audre Lorde, Marion Riggs, and Dany Laferrière. »
  
-//La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de//[[http://www.proquest.com/|Umi-Proquest]].+//La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de//[[http://www.proquest.com/|UMI-Proquest]].
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 In effect, the novel operates in a strange vacuum that disregards elements such as white francophones and black women who "do not fit Laferrière's plan" (86) to expose and counter the power relations that occur when a black male francophone immigrant decides to get back at white men by fucking white anglophone women. Brand's feminist analysis of the dearth of representations of authentic, non-conformist, black female sexuality applies very easily to the situation of Vieux the writer, the intellectual and artistic "Black Stud" trying to find a "decent life" (115) rather than continue his role as a strictly sexual organism who will sleep with "girls that no one will take except the blacks and the bums" (115). In effect, the novel operates in a strange vacuum that disregards elements such as white francophones and black women who "do not fit Laferrière's plan" (86) to expose and counter the power relations that occur when a black male francophone immigrant decides to get back at white men by fucking white anglophone women. Brand's feminist analysis of the dearth of representations of authentic, non-conformist, black female sexuality applies very easily to the situation of Vieux the writer, the intellectual and artistic "Black Stud" trying to find a "decent life" (115) rather than continue his role as a strictly sexual organism who will sleep with "girls that no one will take except the blacks and the bums" (115).
  
-//Cet article est disponible aux membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de //[[http://proquest.umi.com/pqdweb?index=15&did=1132028731&SrchMode=1&sid=1&Fmt=3&VInst=PROD&VType=PQD&RQT=309&VName=PQD&TS=1210350738&clientId=9268|Umi-Proquest]].+//Cet article est disponible aux membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de //[[http://proquest.umi.com/pqdweb?index=15&did=1132028731&SrchMode=1&sid=1&Fmt=3&VInst=PROD&VType=PQD&RQT=309&VName=PQD&TS=1210350738&clientId=9268|UMI-Proquest]].
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 BENALIL, Mounia, « La fictionnalisation de la négritude dans //Comment faire l’amour avec un Nègre sans se fatiguer// de Dany Laferrière : ses au-delàs et ses limites », //Studies in Canadian Literature / Études en littérature canadienne//, vol. 32, n° 1 (2007), p. 192-211. +++ Article de revue BENALIL, Mounia, « La fictionnalisation de la négritude dans //Comment faire l’amour avec un Nègre sans se fatiguer// de Dany Laferrière : ses au-delàs et ses limites », //Studies in Canadian Literature / Études en littérature canadienne//, vol. 32, n° 1 (2007), p. 192-211. +++ Article de revue
  
-### [[https://journals-lib-unb-ca.acces.bibl.ulaval.ca/index.php/SCL/article/view/5819/10712|Benalil, 2007, HTML]] ###+### [[https://journals-lib-unb-ca/index.php/SCL/article/view/5819/10712|Benalil, 2007, HTML]] ###
  
 MOLINIERM, Pascale, « Autre chose qu’un désir de peau… Le Nègre, la Blanche et le Blanc dans deux romans de Dany Laferrière », dans Elsa DORLIN (dir.), //Sexe, Race, classe. Pour une épistémologie de la domination//, Paris, Presses universitaires de France, 2009, p 231-254. +++ Chapitre de collectif MOLINIERM, Pascale, « Autre chose qu’un désir de peau… Le Nègre, la Blanche et le Blanc dans deux romans de Dany Laferrière », dans Elsa DORLIN (dir.), //Sexe, Race, classe. Pour une épistémologie de la domination//, Paris, Presses universitaires de France, 2009, p 231-254. +++ Chapitre de collectif

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