Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine
Ci-dessous, les différences entre deux révisions de la page.
Les deux révisions précédentesRévision précédenteProchaine révision | Révision précédente | ||
oeuvres:entre_la_vie_et_la_mort [2015/08/20 12:49] – Virginie Savard | oeuvres:entre_la_vie_et_la_mort [2015/10/02 09:54] (Version actuelle) – Virginie Savard | ||
---|---|---|---|
Ligne 14: | Ligne 14: | ||
Nathalie Sarraute, Gilles Deleuze, and Félix Guattari, particularly in //Entre la vie et la mort// and //A Thousand Plateaux//, present an idea of rhythm that attunes us to a non-signifying dimension of language. The force of rhythm at once sustains creation and reveals the common lifedeath matter from which both words and bodies (the writer' | Nathalie Sarraute, Gilles Deleuze, and Félix Guattari, particularly in //Entre la vie et la mort// and //A Thousand Plateaux//, present an idea of rhythm that attunes us to a non-signifying dimension of language. The force of rhythm at once sustains creation and reveals the common lifedeath matter from which both words and bodies (the writer' | ||
\\ | \\ | ||
- | [[http:// | + | [[http:// |
WILLGING, Jennifer, //Telling Anxiety: Anxious Narration in the Work of Marguerite Duras, Annie Ernaux, Nathalie Sarraute, and Anne Hébert//, Toronto, University of Toronto Press, 2007, 261 p. +++ Monographie | WILLGING, Jennifer, //Telling Anxiety: Anxious Narration in the Work of Marguerite Duras, Annie Ernaux, Nathalie Sarraute, and Anne Hébert//, Toronto, University of Toronto Press, 2007, 261 p. +++ Monographie | ||
Ligne 21: | Ligne 21: | ||
From two world wars to rapid industrialization and population shifts, events of the twentieth century engendered cultural anxieties to an extent hitherto unseen, particularly in Europe. In //Telling Anxiety//, Jennifer Willging examines manifestations of such anxieties in the selected narratives of four women writing in French - Marguerite Duras, Nathalie Sarraute, Annie Ernaux, and Anne Hébert. Willging demonstrates that the anxieties inherent in these women' | From two world wars to rapid industrialization and population shifts, events of the twentieth century engendered cultural anxieties to an extent hitherto unseen, particularly in Europe. In //Telling Anxiety//, Jennifer Willging examines manifestations of such anxieties in the selected narratives of four women writing in French - Marguerite Duras, Nathalie Sarraute, Annie Ernaux, and Anne Hébert. Willging demonstrates that the anxieties inherent in these women' | ||
\\ | \\ | ||
- | Willging maintains that while these women writers are profoundly wary of language and its artificiality, | + | Willging maintains that while these women writers are profoundly wary of language and its artificiality, |
+ | \\ | ||
+ | Voir plus spécifiquement le chapitre 3 « The anxiety of influence and the urge to originate : Nathalie Sarraute' | ||
BESSIÈRE, Jean, « L' | BESSIÈRE, Jean, « L' | ||
Ligne 42: | Ligne 44: | ||
//La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http:// | //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http:// | ||
- | FLAMBARD-WEISBART, | + | FLAMBARD-WEISBART, |
### Port également sur //Le planétarium// | ### Port également sur //Le planétarium// | ||
Ligne 48: | Ligne 50: | ||
KNAPP, Bettina L., « Nathalie Sarraute' | KNAPP, Bettina L., « Nathalie Sarraute' | ||
+ | |||
+ | WRIGHT, Madeleine Guérin, « Nathalie Sarraute : //Entre la vie et la mort//, une interprétation linguistique », thèse de doctorat, University of Wisconsin - Madison, 1973, 230 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise | ||
+ | |||
+ | ### //La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http:// | ||
<pagemod add_ref> | <pagemod add_ref> |