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oeuvres:eroshima [2015/09/21 11:03] – Virginie Savard | oeuvres:eroshima [2016/09/22 08:26] (Version actuelle) – Audrey Thériault |
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[[http://uknowledge.uky.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=disclosure|Bessette, 2012, PDF]] ### | [[http://uknowledge.uky.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=disclosure|Bessette, 2012, PDF]] ### |
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HANANIA, Cécile, « De Hiroshima à //Éroshima// : une érotique de la bombe atomique en forme de haïku selon Dany Laferrière », //Voix et Images//, vol. 31, no 1 (no 91 - automne 2005), p. 75-87. +++ Article de revue | HANANIA, Cécile, « De Hiroshima à //Éroshima// : une érotique de la bombe atomique en forme de haïku selon Dany Laferrière », //Voix et Images//, vol. 31, n° 1 (no 91 - automne 2005), p. 75-87. +++ Article de revue |
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**Résumé :** | **Résumé**\\ |
| L’Orient n’est pas au coeur des préoccupations de Dany Laferrière, dont les ouvrages s’inscrivent pour la plupart dans une géographie retraçant un parcours personnel, de son île natale, Haïti, à son premier lieu d’exil, Montréal. Pourtant, son second texte, //Éroshima// |
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L’Orient n’est pas au coeur des préoccupations de Dany Laferrière, dont les ouvrages s’inscrivent pour la plupart dans une géographie retraçant un parcours personnel, de son île natale, Haïti, à son premier lieu d’exil, Montréal. Pourtant, son second texte, //Éroshima// * [[http://www.erudit.org/revue/vi/2005/v/n91/index.html|Hanania, 2005, html]] | [[http://www.erudit.org/revue/vi/2005/v/n91/index.html|Hanania, 2005, HTML]] |
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LEWIS, Alfred Daniel, « Pierre Nepveu, Transculturalism and Neo-Quebecois Texts », mémoire de maîtrise, département des lettres et communication, Université de Sherbrooke, 2002, 105 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise | LEWIS, Alfred Daniel, « Pierre Nepveu, Transculturalism and Neo-Quebecois Texts », mémoire de maîtrise, département des lettres et communication, Université de Sherbrooke, 2001, 105 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise |
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###« Probably no Quebec critic argues more passionately and convincingly for the transcultural aspects of postmodernism than Pierre Nepveu in // L'Écologie du réel : mort et naissance de la littérature québécoise contemporaine //(1988).This work relates Nepveu's theories of postmodernism and transculturalism in Québécois literature to Ying Chen's //L'Ingratitude //and //Les Lettres chinoises //, and Dany Laferrière's// Éroshima //and //L'Odeur du café //, stressing the similarities between //néo-québécois //(or immigrant) and //nouveau québécois //(spawned by the Quiet Revolution) works.The four primary texts are explored with respect to (1) the postmodern concepts of the death of history, distinct genres, fixed ideologies, and master narratives, and the themes of catastrophe, alterity, parody | |
and pluralism; (2) the transcultural realities of deculturalization and reculturalization, or of mutual contamination; (3) the themes of exile and //la passion de retour //; (4) the New World experience as a voyage into inner space; and (5) Nepveu's three major themes found in //néo-québécois //texts, i.e.: alienation and loss of identity, nostalgia, and continual rebirth. » | |
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| **Abstract**\\ |
| Probably no Quebec critic argues more passionately and convincingly for the transcultural aspects of postmodernism than Pierre Nepveu in //L'Écologie du réel : mort et naissance de la littérature québécoise contemporaine// (1988). [...] |
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| This work relates Nepveu's theories of postmodernism and transculturalism in Québécois literature to Ying Chen's //L'Ingratitude// and //Les Lettres chinoises//, and Dany Laferrière's //Éroshima// and //L'Odeur du café//, stressing the similarities between //néo-québécois// (or immigrant) and //nouveau québécois// (spawned by the Quiet Revolution) works. [...] |
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| The four primary texts are explored with respect to (1) the postmodern concepts of the death of history, distinct genres, fixed ideologies, and master narratives, and the themes of catastrophe, alterity, parody and pluralism ; (2) the transcultural realities of deculturalization and reculturalization, or of mutual contamination ; (3) the themes of exile and //la passion de retour// ; (4) the New World experience as a voyage into inner space ; and (5) Nepveu's three major themes found in //néo-québécois// texts, i.e. : alienation and loss of identity, nostalgia, and continual rebirth. |
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| [[http://savoirs.usherbrooke.ca/handle/11143/2273|Lewis, 2001, PDF]] |
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