Auteurs contemporains

Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

Outils pour utilisateurs

Outils du site


Différences

Ci-dessous, les différences entre deux révisions de la page.

Lien vers cette vue comparative

Les deux révisions précédentesRévision précédente
Prochaine révision
Révision précédente
oeuvres:l_ecriture_ou_la_vie [2016/10/25 15:32] Audrey Thériaultoeuvres:l_ecriture_ou_la_vie [2016/10/25 15:50] (Version actuelle) Audrey Thériault
Ligne 1: Ligne 1:
-====== L'écriture ou la vie ======+====== L'Écriture ou la vie ======
  
 [[auteurs:Jorge Semprún]] - Paris, Gallimard (Coll. Blanche), 1994, 319 p. [[auteurs:Jorge Semprún]] - Paris, Gallimard (Coll. Blanche), 1994, 319 p.
Ligne 168: Ligne 168:
 ### **Abstract** ### **Abstract**
  
-Is Semprún’s //L’Écriture ou la vie// his first purely autobiographical work? Or does the artifice that the first-person narrator repeatedly claims is necessary to relate his experience of a Nazi concentration camp signal that he has altered not only the form of the narrative but also the content? This article examines closely two episodes in which the narrator uses a well-known narrative technique in an original way that allows the narrator to convey the full density of the experiences, with all their uncertainty and oscillations. The striking “artifice” of these episodes is potentially in tension with the numerous textual signs pointing clearly to the work’s status as autobiography. +Is Semprún’s //L’Écriture ou la vie// his first purely autobiographical work? Or does the artifice that the first-person narrator repeatedly claims is necessary to relate his experience of a Nazi concentration camp signal that he has altered not only the form of the narrative but also the content? This article examines closely two episodes in which the narrator uses a well-known narrative technique in an original way that allows the narrator to convey the full density of the experiences, with all their uncertainty and oscillations. The striking “artifice” of these episodes is potentially in tension with the numerous textual signs pointing clearly to the work’s status as autobiography. ###
- +
-  * [[http://link.springer.com/article/10.10072Fs11061-005-4231-4|Anderson, 2006, PDF]] ###+
  
 PUPPO, María Lucía, « Lecturas y experiencias en //La escritura o la vida// (1995) de Jorge Semprún », //Letras : revista de la Facultad de Filosofía y Letras de la Pontificia Universidad Católica Argentina Santa María de los Buenos Aires//, no 54 (juillet-décembre 2006), p. 127-134. +++ Article de revue PUPPO, María Lucía, « Lecturas y experiencias en //La escritura o la vida// (1995) de Jorge Semprún », //Letras : revista de la Facultad de Filosofía y Letras de la Pontificia Universidad Católica Argentina Santa María de los Buenos Aires//, no 54 (juillet-décembre 2006), p. 127-134. +++ Article de revue
Ligne 479: Ligne 477:
  
 <data oeuvre> <data oeuvre>
-  Titre: L'écriture ou la vie+  Titre: L'Écriture ou la vie
   Auteur [ref]: auteurs:Jorge Semprún   Auteur [ref]: auteurs:Jorge Semprún
   Parution [date::Y]: 1994   Parution [date::Y]: 1994

Outils de la page

complaint