Auteurs contemporains

Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

Outils pour utilisateurs

Outils du site


Différences

Ci-dessous, les différences entre deux révisions de la page.

Lien vers cette vue comparative

Les deux révisions précédentesRévision précédente
Prochaine révision
Révision précédente
oeuvres:l_ignorance [2016/02/15 13:56] Virginie Savardoeuvres:l_ignorance [2016/02/15 14:00] (Version actuelle) Virginie Savard
Ligne 16: Ligne 16:
  
 ### **Résumé**\\ ### **Résumé**\\
-Milan Kundera est l’auteur d’une œuvre complexe, l’une des plus importantes de la littérature contemporaine. On peut s’interroger avec Milan Kundera sur le rapport entre la littérature et la politique, sur la problématique des intellectuels en exil, ainsi que celle face aux choix de sa langue littéraire et par conséquent celui de son public. Dans cette communication nous nous proposons d’analyser de quelle façon à partir du thème du moi et de l’identité, le romancier en tire toute une série de variations qui lui ont permis de poser cette interrogation existentielle sous tous ses aspects, remettant en question tous les dogmes actuels comme celui du subjectivisme ou de l’autonomie du moi. Nous nous interrogeons aussi de quelle façon les romans l’//Identité// et l’//Ignorance// mettent l’accent sur le rapport fondamental que nous entretenons intimement avec l’image que nous faisons de nous – mêmes et dans notre rapport à autrui. La grande obsession de l’écrivain philosophe est ce qu’il appelle, en disciple de Pascal, «l’horreur de l’identité perdue ». ###+Milan Kundera est l’auteur d’une œuvre complexe, l’une des plus importantes de la littérature contemporaine. On peut s’interroger avec Milan Kundera sur le rapport entre la littérature et la politique, sur la problématique des intellectuels en exil, ainsi que celle face aux choix de sa langue littéraire et par conséquent celui de son public. Dans cette communication nous nous proposons d’analyser de quelle façon à partir du thème du moi et de l’identité, le romancier en tire toute une série de variations qui lui ont permis de poser cette interrogation existentielle sous tous ses aspects, remettant en question tous les dogmes actuels comme celui du subjectivisme ou de l’autonomie du moi. Nous nous interrogeons aussi de quelle façon les romans l’//Identité// et l’//Ignorance// mettent l’accent sur le rapport fondamental que nous entretenons intimement avec l’image que nous faisons de nous – mêmes et dans notre rapport à autrui. La grande obsession de l’écrivain philosophe est ce qu’il appelle, en disciple de Pascal, « l’horreur de l’identité perdue ». ###
  
 DOLOUGHAN, Fiona J, //The Myth of the Great Return : Memory, Longing and Forgetting in Milan Kundera's  //Ignorance, Amsterdam, Ropodi (Perspectives on Modern Literature), 2004, 298 p. +++ Monographie DOLOUGHAN, Fiona J, //The Myth of the Great Return : Memory, Longing and Forgetting in Milan Kundera's  //Ignorance, Amsterdam, Ropodi (Perspectives on Modern Literature), 2004, 298 p. +++ Monographie
  
-SUDITU, Loredana, « De l'axe spatial de la recherche de soi chez Milan Kundera », //Equinoxes//, no 5 (printemps-été 2005), [article en ligne]. +++ Article de revue+SUDITU, Loredana, « De l'axe spatial de la recherche de soi chez Milan Kundera », //Equinoxes//, n° 5 (printemps-été 2005), [en ligne]. +++ Article de revue
  
 ###Cet article traite aussi de //L'insoutenable légèreté de l'être//. ###Cet article traite aussi de //L'insoutenable légèreté de l'être//.
-  * [[http://www.brown.edu/Research/Equinoxes/journal/Issue%205/eqx5_suditu.htm|Suditu, 2005, HTML]]+ 
 +[[http://www.brown.edu/Research/Equinoxes/journal/Issue%205/eqx5_suditu.htm|Suditu, 2005, HTML]]
 ### ###
  
Ligne 31: Ligne 32:
 « Although most studies of expatriate literature in France foreground francophone literature - written by French minorities from third-world countries in Africa or the Caribbean - little attention has been focused on contemporary writers in Paris who are specifically European, such as Milan Kundera and Andreï Makine. In "From Exile to Asile : Émigré identity in Modern Europe," I argue that Kundera and Makine's choice to write in French involves a linguistic and political resistance to the notion of patrie ; simultaneously, it challenges the exclusionary French notion of patrie. « Although most studies of expatriate literature in France foreground francophone literature - written by French minorities from third-world countries in Africa or the Caribbean - little attention has been focused on contemporary writers in Paris who are specifically European, such as Milan Kundera and Andreï Makine. In "From Exile to Asile : Émigré identity in Modern Europe," I argue that Kundera and Makine's choice to write in French involves a linguistic and political resistance to the notion of patrie ; simultaneously, it challenges the exclusionary French notion of patrie.
  
-I assert that Kundera's novel //L'Ignorance//demonstrates that being at home resides at antinomies between always being at home and never being at home. The French host's attitude is determined by the French association with Revolution, expecting those in exile to return 'home' once a Revolution has been successful, not understanding émigrés' conflicted relationship to patrie. The émigrés, then, reside in what I am calling a quasi-suspended state, not inscribed in any social order.+I assert that Kundera's novel //L'Ignorance// demonstrates that being at home resides at antinomies between always being at home and never being at home. The French host's attitude is determined by the French association with Revolution, expecting those in exile to return 'home' once a Revolution has been successful, not understanding émigrés' conflicted relationship to patrie. The émigrés, then, reside in what I am calling a quasi-suspended state, not inscribed in any social order.
  
 In Makine's novels, identity is contingent in regards to language, self, and national identity ; each of these concepts generates surplus value. In the three Makine novels I examine, //Le Testament Français//, //Requiem pour l'Est//, and, //La Terre et le ciel de Jacques Dorme//, there is a thematic continuity on identity traced from the promise of identity to a cynical dissolution of this problematic concept. In Makine's novels, identity is contingent in regards to language, self, and national identity ; each of these concepts generates surplus value. In the three Makine novels I examine, //Le Testament Français//, //Requiem pour l'Est//, and, //La Terre et le ciel de Jacques Dorme//, there is a thematic continuity on identity traced from the promise of identity to a cynical dissolution of this problematic concept.
Ligne 71: Ligne 72:
  
 ### **Abstract**\\ ### **Abstract**\\
-Within the context of the divisive intellectual debate on the cultural legacy of ancient Greece in the development of Europeanness, this essay focuses on three contemporary writers—Magris, Kundera, and Schmitt—who engage with a seminal European humanistic text, Homer's Odyssey, to challenge the cohesiveness of the idea of Europe. The authors' responses to the treatment of exile, return, homeland, and identity in Ulysses' voyage problematize not only the boundary between belonging and not belonging to Europe but also the distinction between center and periphery within the European space. Approaching the European question from borderline areas, Magris, Kundera, and Schmitt elaborate a politics of home transcending fanatic closure and absolute drifting. Their odysseys enact what I call critical nóstoi, ironic homecomings that undermine Husserl's “spiritual telos of European man” but place a wager, nonetheless, on a European cultural and political project founded upon the value of the temporary as both a promoter of mobility and pluralism and a custodian of limits.+Within the context of the divisive intellectual debate on the cultural legacy of ancient Greece in the development of Europeanness, this essay focuses on three contemporary writers—Magris, Kundera, and Schmitt—who engage with a seminal European humanistic text, Homer'//Odyssey//, to challenge the cohesiveness of the idea of Europe. The authors' responses to the treatment of exile, return, homeland, and identity in Ulysses' voyage problematize not only the boundary between belonging and not belonging to Europe but also the distinction between center and periphery within the European space. Approaching the European question from borderline areas, Magris, Kundera, and Schmitt elaborate a politics of home transcending fanatic closure and absolute drifting. Their odysseys enact what I call critical nóstoi, ironic homecomings that undermine Husserl's “spiritual telos of European man” but place a wager, nonetheless, on a European cultural and political project founded upon the value of the temporary as both a promoter of mobility and pluralism and a custodian of limits.
  
-[[complit.dukejournals.org/content/67/3/267.abstract|Piereddu, 2015, PDF]] ###+[[http://complit.dukejournals.org/content/67/3/267.abstract|Piereddu, 2015, PDF]] ###
  
-LEONI, Anne, « L’ironie de l’histoire dans trois romans du XXIe siècle ou “les farces et attrapes de l’Histoire” », //Fabula// colloque « Hégémonie de l'ironie ? », 23 juin 2008, [[http://www.fabula.org/colloques/document979.php|en ligne]]. +++ Article de revue+LEONI, Anne, « L’ironie de l’histoire dans trois romans du XXIe siècle ou “les farces et attrapes de l’Histoire” », //Fabula//colloque « Hégémonie de l'ironie ? », 23 juin 2008, [[http://www.fabula.org/colloques/document979.php|en ligne]]. +++ Article de revue
  
  

Outils de la page

complaint