La femme gelée

Annie Ernaux - Paris, Gallimard (Coll. Blanche), 1981, 192 p.

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« Elle a trente ans, elle est professeur, mariée à un “cadre”, mère de deux enfants. Elle habite un appartement agréable. Pourtant, c’est une femme gelée. C’est-à-dire que, comme des milliers d’autres femmes, elle a senti l’élan, la curiosité, toute une force heureuse présente en elle se figer au fil des jours entre les courses, le dîner à préparer, le bain des enfants, son travail d’enseignante. Tout ce que l’on dit être la condition “normale” d’une femme. » (présentation de l’éditeur)

Documentation critique

HALL, Colette, « La femme rompue et La femme gelée : Le deuxième sexe revu et corrigé », dans Michael BISHOP (dir.), Thirty Voices in the Feminine, Amsterdam / Atlanta, Rodopi, 1996, p. 6-13. +++ Chapitre de collectif

LANCASTER, Rosemary, « We are what we eat : Food, Identity and Class Difference in Annie Ernaux’s Les armoires vides and La femme gelée », dans Essays in French Literature, vol. 37 (novembre 2000), p. 114-125. +++ Article de revue

###Article traitant du rapport entre nourriture, identité et classe sociale dans Les armoires vides et dans La femme gelée.###

SHELDON-DOUCET, Jennifer, « À la recherche du “Je” : Subjectivity, Memory and the Economy of Writing in the Fiction of Annie Ernaux », thèse de doctorat, Department of French Language and Literature, University of Virginia, 1999, 451 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

###« This dissertation is a study of the fiction of contemporary French writer Annie Ernaux. Drawing on Althusser’s theory of ideology, Pierre Nora’s lieu de mémoire concept, and contemporary psychoanalytic theory, my dissertation focuses on the construction of subjectivity as presented in Ernaux’s autobiographical fiction. Born to working-class parents, Ernaux received a university education which allowed her to become a member of France’s intellectual elite. An unforeseen consequence of her education is the profound sense of alienation that Ernaux refers to as la déchirure. I compare Ernaux’s project to that of Marcel Proust. Proust’s decision to write his life story comes at the end of À la recherche du temps perdu. Upon his return to Paris after a long absence, Marcel trips on a cobblestone and suddenly feels the urge to write his life story. Heinz Kohut characterizes Proust’s project as an “attempt to reestablish a continuity within himself”. Similarly, Ernaux’s autobiographical fiction is an attempt to repair la déchirure. Ernaux’s first three novels describe the alienation process, what I call “(de)constructing the self”. Her subsequent works can be seen as an attempt to reestablish a continuity within herself, what I call “(re)appropriating the self”. Because of the important role played by metatextual reflections, Ernaux’s texts can be seen as recherches de style. The metatextual passages emphasize the reciprocal relationship between form and content. Derrida’s model of la scène de l’écriture is useful for describing the dynamics of this relationship. The metatextual exploration of the tension between toujours and un jour in Passion simple represents a turning point in the concept of subjectivity expressed in Ernaux’s fiction. Ernaux moves from a two-dimensional model of subjectivity “that of malaise-generating contradiction” to a three-dimensional model that acknowledges rather than covers over the Lacanian split subject. Ernaux initially rejects the unified subject but is unable to posit an alternative, as symbolized by the effacement of the narrator’s body, at the end of La femme gelée. In Passion simple, the “subject” returns in the manner described by Roland Barthes in The Pleasure of the Text: not as illusion, but as fiction. » (Résumé joint à la thèse)

La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de UMI - Proquest. ###

VILAIN, Philippe, « Le sexe et la honte dans l’oeuvre d’Annie Ernaux », dans Roman 20-50, no 24 (décembre 1997), p. 149-164. +++ Article de revue

###« Prolongeant l’entretien avec Annie Ernaux, cette étude essaye de mettre en évidence le lien entre la manière dont la sexualité est abordée chez l’auteur et les contraintes sociales. La censure familiale, religieuse et sociale qui se met en place à propos de la sexualité transparaît dans la manière indicible d’aborder le sujet ou de le transférer, sous couvert de la métaphore par exemple. C’est ainsi que s’exprime la honte sociale. » (résumé joint à l’article)###

HOWELL, Victoria Clare, « Disordered Subjects : Narratives of “becoming” in Contemporary Anglo-American and French Feminist Theory and Women’s Fiction », thèse de doctorat, Centre for Women’s Studies, The University of York (United Kingdom), 2005, 200 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

###« This thesis considers the ways in which the female subject comes into being and to what degree this is effected through various disorders. Each of the four chapters focuses in detail on one fictional text, reading different theoretical models against the fiction. Close literary reading is used to interrogate the alternative models of ‘becoming’ proposed by the theory. The theory used in this thesis includes psychoanalysis, therapeutic and cultural diagnoses of eating disorders and theories of writing, from autobiography to l’écriture féminine. The chapters pursue increasingly disruptive strategies, and bodily disorder is brought into play.

The introductory chapter considers several different representations of the relationship between feminist theory and fiction, which this thesis aims to challenge. The thesis takes as its starting point the narrative of ‘becoming’ described by Simone de Beauvoir in The Second Sex, and I go on to outline this influential argument. Chapter One concentrates on La Femme Gelée (1981), by Annie Ernaux. The author illustrates the impact of social class on the female subject and the chapter also demonstrates the liberatory possibilities that autobiography might hold for the female subject. In Chapter Two, I use Jenefer Shute’s Life-size (1992) to examine an instance of bodily disorder which goes beyond feminist analyses of anorexia. The chapter discusses the two different forms of consumption which are sanctioned for women. Moving to the primal mother-daughter relationship, Chapter Three considers Claude Tardat’s Une Mort Sucrée (1986) as a means of questioning the ways in which feminist theorists have attempted to revive and put to strategic use this bond. In Chapter Four, I focus on Angela Carter’s The Passion of New Eve (1977) where transsexual surgery produces a newly gendered subject. This is read alongside three radical manifestos which advocate surgery as a means of effecting political and textual disorder. » (Résumé joint à la thèse) ###

DAY, Loraine, « Ordinary shameful families: Annie Ernaux’s narratives of affiliation and (mis)alliance », dans Marie-Claire BARNET et Edward WELCH (dir.), Affaires de famille: The family in contemporary french culture and theory, Amsterdam, Rodopi, 2007, p. 121-135. +++ Chapitre de collectif

### Ce chapitre traite aussi de La honte. ###

CHOSSAT, Michèle, Ernaux, Redonnet, Bâ et Ben Jelloun: Le personnage féminin à l’aube du XXIe siècle, New York, Peter Lang, 2002, 201 p. +++ Monographie

CHOSSAT, Michèle, « Identité et quotidien: La femme chez Annie Ernaux, Marie Redonnet, Mariama Bâ et Tahar Ben Jelloun », thèse de doctorat, Department of Romance Languages, University of North Carolina, 1999, 271 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

### « In the Francophone novel of the late twentieth century, new images of women emerge. The present study explores the relationship between daily life and female identity. It demonstrates how the notion of past and present daily life as developed in L’Invention du quotidien by Michel de Certeau shapes the notion of female identity and how, inversely, identity shapes daily life expectations in a world affected by fast technological development. The notion of tactique will be explored, as well as the ways in which female characters solve conflicts.

In La Femme gelée (1981) by Ernaux, Splendid Hôtel (1986) by Redonnet, Une si Longue lettre (1979) by Bâ, L’Enfant de sable (1985) and La Nuit Sacrée (1987) by Ben Jelloun, female characters find themselves struggling between traditional values and new, modern visions of the world. In view of these considerations, Mucchielli’s definition of identity naturally brings us to Deleuze and Guattari’s concept of the Rhizome, and consequently the notion of identité rhizomatique –a fundamental notion explored by Glissant that characterizes main female protagonists. Torn between values acquired during childhood and new social and cultural values, female characters become trapped within inextricable situations requiring self reevaluation. Whether (abandoned) wives, mothers, sisters, daughters, daughters-in-law or professionals, they become the products of a particular upbringing–occidental or northern/African–which conflicts with the world in which they live. Female characters are therefore defined by their previous identity traits as well as more recently acquired ones.

Influenced by the feminist movement of the nineteen sixties and seventies, female protagonists leave aside useless claims and frustrations that, according to Enjolras, were common in the literature of the seventies. They evolve from the private to the public sphere, described from this point forward as the key to female emancipation and happiness. Therefore, the resolution of conflicts questions Ehrenberg’s modern theory on depression. Accepting the increasing number of choices and rejecting the possibility of a loss of identity, female protagonists evolve towards a rhizomatic identity. By making the right choices, female protagonists present us with new images of particularly strong and independent women. » (résumé joint à la thèse)

La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de UMI - Proquest. ###

SAUZON, Virginie, « (Ré)inventer le couple: Poétique, défis et stratégies discursives dans la littérature féminine contemporaine française et francophone », thèse de doctorat, Department of French Studies, University of Warwick, 2012, 320 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

### « La présente thèse analyse les formes et les enjeux de différents traitements narratifs et discursifs du couple dans la littérature féminine contemporaine française et francophone. Elle s’appuie sur une lecture croisée de la critique littéraire, des travaux sociologiques et des perspectives féministes développées notamment depuis les années 1960 et 1970, période marquée en France par des revendications majeures concernant l’institution du couple hétérosexuel, à la fois de la part des mouvements des femmes et des mouvements homosexuels. Il s’agit de comprendre comment les textes littéraires écrits par des femmes interrogent et exploitent la norme du couple, que ce soit par leur attention portée au point de vue féminin, homosexuel et transsexuel, ou par la mise en récit de couples anticonformistes. Se divisant en cinq chapitres, les analyses portent successivement sur la focalisation, l’énonciation et le mythe de la femme « moderne » (chapitre 1 : La Femme gelée (1981) d’Annie Ernaux, et Insurrections ! en territoire sexuel (2009) de Wendy Delorme), l’inscription lexicale et narrative de la violence des hommes contre les femmes (chapitre 2 : Le Noir est une couleur (1974) de Grisélidis Réal et Apocalypse bébé (2010) de Virginie Despentes), l’écriture féminine et ses réinterprétations contemporaines (chapitre 3 : La Maladie de la mort (1982) de Marguerite Duras et Pornocratie (2001) de Catherin Breillat), les traitements du stéréotype (chapitre 4 : Les Mouflettes d’Atropos (2000) de Chloé Delaume et Boys, boys, boys (2005) de Joy Sorman), et, en dernier lieu, l’enjeu de questions grammaticales et des genres masculin/féminin sur la fiction du couple (chapitre 5 : Sphinx (1986) d’Anne Garréta et Les Adolescents troglodytes (2007) d’Emmanuelle Pagano). » (résumé joint à la thèse) ###

VIOLI-BEDDER, Michelina, « De La petite reine à La femme gelée: L’auto-analyse d’Annie Ernaux », mémoire de maîtrise, Department of French, Spanish and Italian, University of Manitoba, 1996, 137 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

### « Les oeuvres d’Annie Ernaux sont l’expression d’un voyage intérieur pour trouver la réponse à la question: “Qui suis-je?” Ce voyage nous fera découvrir diverses étapes dans la vie des narratrices de ces oeuvres fictives mais à fort tendance autobiographiques. Nous participons ainsi à l’évolution spirituelle et artistique de l’auteure par l’intermédiaire de son écriture. Aussi l’analyse des romans d’Ernaux nous permettra-t-elle de situer sa pensée et de montrer comment “la petite reine” de son enfance se métamorphose en “la femme gelée” de sa vie adulte. Cette métamorphose est due à l’indifférence du monde envers son identité de femme, de mère, d’épouse et d’intellectuelle. L’écriture deviendra, pour Ernaux, un instrument libérateur, qui lui permettra de trouver une identité, une voix et une conscience féministe à elle. Nous montrerons que la spécificité de l’écriture d’Ernaux se trouve dans la manière dont elle relie les éléments disparates de langue, de misogynie et de déclassement social, en faisant éclater les notions de temps et d’espace. La voie suivie par Ernaux devient donc sa voix à elle. Le salut ne serait possible qu’après avoir touché l’abime du désespoir aux lisières de la mort (moment où elle se sent gelée). Grâce aux nouvelles perceptions du monde atteintes par son enquête, la réconciliation avec son passé est enfin possible et se fait par le biais de son écriture: paradoxalement, le moment où elle se fige devient le moment où elle commence vraiment à vivre. » (résumé joint au mémoire)

La version PDF du mémoire est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de UMI - Proquest. ###

La femme gelée (oeuvre)
TitreLa femme gelée
AuteurAnnie Ernaux
Parution1981
Trifemme gelée
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