Auteurs contemporains

Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

Outils pour utilisateurs

Outils du site


Différences

Ci-dessous, les différences entre deux révisions de la page.

Lien vers cette vue comparative

Les deux révisions précédentesRévision précédente
Prochaine révision
Révision précédente
oeuvres:la_pleurante_des_rues_de_prague [2016/07/12 17:46] Virginie Savardoeuvres:la_pleurante_des_rues_de_prague [2016/07/21 12:42] (Version actuelle) Virginie Savard
Ligne 12: Ligne 12:
  
 ===== Documentation critique ===== ===== Documentation critique =====
 +
 +MORIS-STEFKOVIC, Milène, « Vision et allégorie dans //La pleurante dans les rues de Prague//, dans //Vision et poésie dans l'œuvre romanesque de Sylvie Germain//, Paris, Honoré Champion, 2014, p. 107-123. +++ Monographie
  
 BADRE, Sabine, « L'épiphanie ou l'envers du masque : la quête du visage dans //La Pleurante des rues de Prague// et //Eclats  de sel// », dans Toby GARFITT (dir.) //Sylvie Germain. Rose des vents et de l'ailleurs//, Paris, L’Harmattan, p. 109-118. +++ Chapitre de collectif BADRE, Sabine, « L'épiphanie ou l'envers du masque : la quête du visage dans //La Pleurante des rues de Prague// et //Eclats  de sel// », dans Toby GARFITT (dir.) //Sylvie Germain. Rose des vents et de l'ailleurs//, Paris, L’Harmattan, p. 109-118. +++ Chapitre de collectif
Ligne 26: Ligne 28:
 **Abstract**\\ **Abstract**\\
 This article focuses on the city in biography in light of three biographical works dealing with writers. In the first example, an analysis of Christophe Fourvel’s Henri Calet, //Montevideo et moi// (2006) considers the biographers pilgrimages to places frequented by the subject of his biography. The second example is Frédéric Pajak’s //L’immense solitude// (1999), in which places are analyzed as stages upon which writers made to play a part, therefore overdetermining their existence. The final example, which comes the closest to being a biography of a city, is Sylvie Germain’s //La Pleurante des rues de Prague// (1992), where the inner city seems to exude a certain type of story, to emanate a certain memory that cannot, however, be reduced to it. This article focuses on the city in biography in light of three biographical works dealing with writers. In the first example, an analysis of Christophe Fourvel’s Henri Calet, //Montevideo et moi// (2006) considers the biographers pilgrimages to places frequented by the subject of his biography. The second example is Frédéric Pajak’s //L’immense solitude// (1999), in which places are analyzed as stages upon which writers made to play a part, therefore overdetermining their existence. The final example, which comes the closest to being a biography of a city, is Sylvie Germain’s //La Pleurante des rues de Prague// (1992), where the inner city seems to exude a certain type of story, to emanate a certain memory that cannot, however, be reduced to it.
-\\+
 [[http://tempszero.contemporain.info/document929|Dion, 2013, HTML]] ### [[http://tempszero.contemporain.info/document929|Dion, 2013, HTML]] ###
  
Ligne 50: Ligne 52:
  
 PONNOU-DELAFFON, Erin Tremblay, « Histoire de souffrances: Ethics of Remembering and Listening in Sylvie Germain's //La Pleurante des rues de Prague// » //French Review: Journal of the American Association of Teachers of French//, vol. 87, n° 1 (octobre 2014), p. 153-164. +++ Article de revue PONNOU-DELAFFON, Erin Tremblay, « Histoire de souffrances: Ethics of Remembering and Listening in Sylvie Germain's //La Pleurante des rues de Prague// » //French Review: Journal of the American Association of Teachers of French//, vol. 87, n° 1 (octobre 2014), p. 153-164. +++ Article de revue
 +
 +
 +YILANCIOĞLU, S. Seza, « Sylvie Germain et une écriture réflexive », //Littera//, n° 24 (juin 2009), p. 63-68. +++ Article de revue
  
  

Outils de la page

complaint