Auteurs contemporains

Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

Outils pour utilisateurs

Outils du site


Mercure

mercure.jpg Amélie Nothomb, Mercure, Paris, Albin Michel, 1998.

« Sur une île au large de Cherbourg, un vieil homme et une jeune fille vivent isolés, entourés de serviteurs et de gardes du corps, à l’abri de tout reflet ; en aucun cas Hazel ne doit voir son propre visage. Engagée pour soigner la jeune fille, Françoise, une infirmière, va découvrir les étranges mystères qui unissent ces deux personnages. Elle saura pourquoi Hazel se résigne, nuit après nuit, aux caresses du vieillard. Elle comprendra au prix de quelle implacable machination ce dernier assouvit un amour fou, paroxystique… »

Documentation critique

CAMPAGNOLI, Ruggero, « Mercure d’Amélie Nothomb au sommet de la tour livresque », dans Hans-Joachim LOPE, Anne NEUSCHÄFER et Marc QUAGHEBEUR (dir.), Les lettres belges au présent. Actes du Congrès des Romanistes allemands (Université d’Osnabrück, du 27 au 30 septembre 1999), Frankfurt am Main, Peter Lang (Studien und Dokumente zur Geschichte der Romanischen Literaturen, n° 44), 2001, p. 309-318. +++ Chapitre de collectif

NODOT-KAUFMAN, Claire, « Les irrégulières. Une étude de la menstruation chez Marie Cardinal, Marie Darrieussecq, Jacqueline Harpman et Amélie Nothomb », Doctor of Philosophy (French and Italian), University of Wisconsin-Madison, 2012, 328 p. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

### Résumé
« This dissertation aims to analyze the discourse on menstruation and its cultural représentation in contemporary French literature by exploring the works of four women novelists. Although almost non-existent in earlier literature, menstruation has recently become a prominent theme in French and Francophone women’s fiction. However, as reflected in the writings of Cardinal, Darrieussecq, Nothomb and Harpman, this new focus does not deviate from the traditional, patriarchal, and negatively charged représentation of menstruation. Indeed, these authors use literature to come to terms with a relationship with menstruation experienced as a burdensome process, one that is oftentimes both psychologically and physically traumatic. In each of their accounts, a diffïcult relationship with the mother is key to the trauma, which is expressed through anarchie menstrual cycles, haemorraging or amenorrhea. Because the perspective on menstruation is transmitted from mother to daughter, menstruation cornes to represent most of the issues tied to femininity and maternity.
Paradoxically, however, even as they reinforce certain clichés associated with menstruation, the four authors studied here also actively challenge restrictive and deterministic views on femininity. They emphasize that menstruation should not be construed as a defining factor in women’s identity, whether in positive or negative terms. Wary of the dangers of an essentialism that would place regular, predictable menstruation at the core of femininity, they valorize irregularity, reminding us both that only some women menstruate regularly and that regularity as a norm is debilitating. Their literary works thus contribute to the larger cultural debate now unfolding on whether menstruation is necessary or not (illustrated, for example, by recent contraceptive advances that make it possible for women to rid themselves of their menstrual cycles). Instead of defming women as cyclical, regular creatures, these authors portray irregularity as a positive value and a positive space where femininity and even gender can be renegotiated.

Table des matières de la section concernant Amélie Nothomb
IV. Amélie Nothomb : la sale viande
1. Supprimer le sang
2. Que faire des corps ? Une métaphysique des « tubes »
3. Le miroir ignoble
4. D’un spéculum à l’autre : s’échapper de la chambre cramoisie

Porte aussi sur Hygiène de l’assassin et Robert des noms propres

La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de UMI - Proquest###

OBERHUBER, Andrea, « Réécrire à l’ère du soupçon insidieux : Amélie Nothomb et le récit postmoderne », Études françaises, vol. 40, n° 1 (2004), p. 111-128. +++ Article de revue

###

Résumé
L’article se veut une défense et illustration du phénomène de la réécriture au féminin comme stratégie discursive telle qu’elle se manifeste dans les pratiques palimpsestes à l’ère « postmoderne ». Il propose une réflexion sur le comment et le pourquoi des relectures qu’effectuent bon nombre d’auteures du XXe siècle dans le dessein de réécrire un texte antérieur, d’écrire autrement cet hypotexte, de le « traduire » en un nouvel hypertexte. Car le choix d’un modèle générateur-« géniteur » influe sur la stratégie et l’objectif de sa réécriture. L’oeuvre romanesque d’Amélie Nothomb — plus particulièrement les romans Mercure et Métaphysique des tubes— sert d’exemple pour étudier la réécriture à la fois au féminin et selon le paradigme du récit postmoderne. L’analyse révèle que le recours aux mythes fondateurs, aux « grands » mais aussi aux « petits » récits est au coeur du réécrire au féminin ; les auteures réécrivent, le plus souvent sur un ton ironique, en repensant la matière littéraire canonique.

Abstract
This article is a defence and an illustration of the phenomenon of rewriting “in the feminine” as a discursive strategy that manifests itself in the palimpsestual practices of “postmodern” times. It is a reflection on the why and the how of the re-readings in which a large number of 20th century women writers have engaged in order to then re-write an earlier text, or to write this hypo-text differently, or to translate it into a new hyper-text. After all, the choice of “pro-generating” a text always influences the strategy and purpose of writing. The fiction of Amelie Nothomb, more specifically the novels Mercure and Métaphysique de tubes, serve as examples of both rewriting in the feminine and of paradigmatic postmodern writing. My analysis shows that the recourse to foundational myths, to the “great” as well as the “lesser” stories of history, is at the heart of the project of rewriting in the feminine, with the authors most often adopting an ironic tone in the work that rethinks the literary canon.

Oberhuber, 2004, HTML ###

DEWEZ, Nausicaa, « La Belle, la (vieille) Bête et la princesse charmante. Sur Mercure d’Amélie Nothomb », dans Catherine D’HUMIÈRES (dir.), D’un conte à l’autre, d’une génération à l’autre, Clermont-Ferrand, Presses Universitaires Blaise Pascal (Littératures), 2008 [ajouter pagination]. +++ Chapitre de collectif

DEWEZ, Nausicaa, « Mercure d’Amélie Nothomb au miroir des livres », Versants : Revue Suisse des Littératures Romanes, vol. 53-54 (2007), p. 291-308. +++ Article de revue

BAINBRIGGE, Susan, « “Monter l’escalier anachronique” : Intertextuality in Mercure », dans Susan BAINBRIGGE et Jeanette DEN TOONDER (dir.), Amélie Nothomb : Authorship, Identity, and Narrative Practice, New York, Peter Lang (Belgian Francophone Library, n°16), 2003, p. 114-126. +++ Chapitre de collectif

SIGNORI, Lisa F, « Mirrors in the Text: Amélie Nothomb’s Mercure », Studies in Twentieth and Twenty First Century Literature, vol. 37, n° 1 (hiver 2013), p. 74-91. +++ Article de revue

### Abstract In Belgian author Amélie Nothomb’s 1998 novel Mercure, the multitudes of physical, figurative, and narrative mirrors invite a reflexive reading of the text. While numerous critics have focused on the intertextuality in Mercure—its most obvious manifestation of reflexivity—the novel’s intratextuality has not been analyzed as extensively, and none of these manifestations has been analyzed specifically as an instance of narrative reflexivity. Guided by the theme of mirrors and mirroring, the purpose of this article is to recast in terms of narrative reflexivity some of the extant critical analysis of Mercure, to uncover other as yet unexplored realizations of reflexivity, and to bring them together in a cogent system.

Signori, 2013, PDF ###

Mercure (oeuvre)
TitreMercure
AuteurAmélie Nothomb
Parution1998
TriMercure
Afficheroui

Outils de la page

complaint