Auteurs contemporains

Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

Outils pour utilisateurs

Outils du site


Différences

Ci-dessous, les différences entre deux révisions de la page.

Lien vers cette vue comparative

Les deux révisions précédentesRévision précédente
Dernière révisionLes deux révisions suivantes
oeuvres:ouvrez [2015/08/10 11:25] – Modified from the form at oeuvres:ouvrez Virginie Savardoeuvres:ouvrez [2015/10/02 11:05] Virginie Savard
Ligne 12: Ligne 12:
 ===== Documentation critique ===== ===== Documentation critique =====
  
-CALDERON, Jorge, « Le Mot à l'oeuvre : //Ouvrez// de Nathalie Sarraute », //Tropos//, vol. XXVI (printemps 2000), p. 65-76. +++ Article de revue+CALDERON, Jorge, « Le Mot à l'oeuvre : //Ouvrez// de Nathalie Sarraute », //Tropos//, vol. 26 (printemps 2000), p. 65-76. +++ Article de revue
  
-GIGNOUX, Anne-Claire, « Nathalie Sarraute, une leçon de rhétorique », //Lettres Romanes//, vol. LIIIno 1-2 (février 1999), p. 137-143. +++ Article de revue+GIGNOUX, Anne-Claire, « Nathalie Sarraute, une leçon de rhétorique », //Lettres Romanes//, vol. 53n° 1-2 (février 1999), p. 137-143. +++ Article de revue
  
 BOUÉ, Rachel, « Le statut du mot dans //Ouvrez// », dans Agnès FONTVIELLE et Philippe WAHL (dir.), //Nathalie Sarraute : du tropisme à la phrase//, Lyon, Presses Universitaires de Lyon (Textes & Langue), 2003, p. 201-208. +++ Chapitre de collectif BOUÉ, Rachel, « Le statut du mot dans //Ouvrez// », dans Agnès FONTVIELLE et Philippe WAHL (dir.), //Nathalie Sarraute : du tropisme à la phrase//, Lyon, Presses Universitaires de Lyon (Textes & Langue), 2003, p. 201-208. +++ Chapitre de collectif
Ligne 24: Ligne 24:
 CALDERON, Jorge, « Lieu(x) du mot : contruction / déconstruction du personnage dans l'oeuvre de Nathalie Sarraute », thèse de doctorat, French Department, Queen's University, 1999, 175 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise CALDERON, Jorge, « Lieu(x) du mot : contruction / déconstruction du personnage dans l'oeuvre de Nathalie Sarraute », thèse de doctorat, French Department, Queen's University, 1999, 175 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise
  
-###« The purpose of this thesis is to analyse the construction and deconstruction of the character in the works of Nathalie Sarraute. We want to understand the qualities that made the character in her books and plays so distinctive. We will examine the following books : //Tropismes, Portrait d'un inconnu, Martereau, Ouvrez//, and three plays : //Le silence, Le mensonge//and //Isma ou ce qui s'appelle rien//. In the first part of the thesis, we will explore the criticism and the theory on the character in the essays of Nathalie Sarraute. The author's writings on literature will be an important piece in our understanding. In the second part, we will consider the character in the fictions of Nathalie Sarraute. We will begin by studying the character as a semiotic system according to particular codes. We want to analyse the character in the interpretation of the process of text signification. Then we will explore the character's narratology. We want to consider the character in the systematics of narrating. Finally, we will use the Bakhtine's theory on polyphony and dialogism, and the theory on irony and postmodernism, to try to explain how and why the character is so unusual and remarkable in Nathalie Sarraute's esthetic. What we want to show in this study is the evolution of the character definition in Nathalie Sarraute's writings. We think, that at first, she was against a kind of realism. She did not believe in the representation of stories and characters in a way that is like real life. Then she deconstructed the classic character through the construction of a text. And finally, she proposed another way of thinking and writing, in the postmodernism freedom. » +###**Résumé**\\ 
-(Résumé joint à la thèse)+« The purpose of this thesis is to analyse the construction and deconstruction of the character in the works of Nathalie Sarraute. We want to understand the qualities that made the character in her books and plays so distinctive. We will examine the following books : //Tropismes, Portrait d'un inconnu, Martereau, Ouvrez//, and three plays : //Le silence, Le mensonge//and //Isma ou ce qui s'appelle rien//. In the first part of the thesis, we will explore the criticism and the theory on the character in the essays of Nathalie Sarraute. The author's writings on literature will be an important piece in our understanding. In the second part, we will consider the character in the fictions of Nathalie Sarraute. We will begin by studying the character as a semiotic system according to particular codes. We want to analyse the character in the interpretation of the process of text signification. Then we will explore the character's narratology. We want to consider the character in the systematics of narrating. Finally, we will use the Bakhtine's theory on polyphony and dialogism, and the theory on irony and postmodernism, to try to explain how and why the character is so unusual and remarkable in Nathalie Sarraute's esthetic. What we want to show in this study is the evolution of the character definition in Nathalie Sarraute's writings. We think, that at first, she was against a kind of realism. She did not believe in the representation of stories and characters in a way that is like real life. Then she deconstructed the classic character through the construction of a text. And finally, she proposed another way of thinking and writing, in the postmodernism freedom. »
  
-//La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http://www.proquest.com|UMI - Proquest]]//### 
  
-CIXOUS, Hélène, « À celle qui me parle », //Littérature//, dossier « Nathalie Sarraute », sous la direction de Françoise ASSO, no 118 (juin 2000), p7-10+++ Article de revue+//La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de [[http://www.proquest.com|UMI - Proquest]]//###
  
-COURSONNathalie de, « Le Moi-peau de l'être sarrautien », //Equinoxes//, no 4 (automne-hiver 2004-2005), [En ligne]. +++ Article de revue+CIXOUSHélène, « À celle qui me parle », //Littérature//, dossier « Nathalie Sarraute », sous la direction de Françoise ASSO, n° 118 (juin 2000), p. 7-10. +++ Article de revue
  
-###Corpus contemporain retenu :+COURSON, Nathalie de, « Le Moi-peau de l'être sarrautien », //Equinoxes//, n° 4 (automne-hiver 2004-2005), [En ligne]. +++ Article de revue
  
-//Tu  ne t'aimes pas//(1989) +###[[http://www.brown.edu/Research/Equinoxes/journal/Issue%204/eqx4_Courson.htm|Courson, 2004, HTML]]
-//Ouvrez//(1997) +
-  * [[http://www.brown.edu/Research/Equinoxes/journal/Issue%204/eqx4_Courson.htm|Courson, 2004, html]]+
 ### ###
  
Ligne 52: Ligne 49:
 LANFRIED, Carrie C., « 'C'est une cata': Questions of the Translatability of Nathalie Sarraute's //Ouvrez// », dans //French Forum//, vol. 38, n° 3 (automne 2013), p. 105-116. +++ Article de revue LANFRIED, Carrie C., « 'C'est une cata': Questions of the Translatability of Nathalie Sarraute's //Ouvrez// », dans //French Forum//, vol. 38, n° 3 (automne 2013), p. 105-116. +++ Article de revue
  
-### [[http://muse.jhu.edu/login?auth=0&type=summary&url=/journals/french_forum/v038/38.3.landfried.html|Landfried, 2013, PDF]] (nécessite un abonnement à MUSE]] ###+### [[http://muse.jhu.edu/login?auth=0&type=summary&url=/journals/french_forum/v038/38.3.landfried.html|Landfried, 2013, PDF]]###
  
 <pagemod add_ref>@@Référence@@ +++ @@Type@@ <pagemod add_ref>@@Référence@@ +++ @@Type@@

Outils de la page

complaint