Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine
Ci-dessous, les différences entre deux révisions de la page.
Les deux révisions précédentesRévision précédenteProchaine révision | Révision précédenteProchaine révisionLes deux révisions suivantes | ||
oeuvres:pascal_quignard_-_ensemble_de_l_œuvre [2016/03/25 20:07] – Audrey Thériault | oeuvres:pascal_quignard_-_ensemble_de_l_œuvre [2016/05/03 12:03] – Virginie Savard | ||
---|---|---|---|
Ligne 480: | Ligne 480: | ||
Réflexion théorique et esthétique, | Réflexion théorique et esthétique, | ||
- | Compte rendu de l' | + | Compte rendu de l' |
### | ### | ||
Ligne 1463: | Ligne 1463: | ||
FENOGLIO, Irène, « L’//hic et nunc// de l’écrire immémorial », dans Philippe BONNEFIS et Dolorès LYOTARD (dir.), //Pascal Quignard, figures d’un lettré//, Paris, Galilée, 2005, p. 355-379. +++ Chapitre de collectif | FENOGLIO, Irène, « L’//hic et nunc// de l’écrire immémorial », dans Philippe BONNEFIS et Dolorès LYOTARD (dir.), //Pascal Quignard, figures d’un lettré//, Paris, Galilée, 2005, p. 355-379. +++ Chapitre de collectif | ||
+ | ALTES, H. K., « Reading the other: subjectivity and mourning in late twentieth-century theory and fiction (with special reference to Pierre Michon and Pascal Quignard) », thèse de doctorat, University of Oxford, 2011. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise | ||
+ | |||
+ | ### **Abstract**\\ | ||
+ | This thesis investigates how the literature of mourning that emerged in the 1980s in France were challenged by the legacies of post-structuralism and deconstruction and challenged them in return. On the one hand, they responded to both the constraints imposed by the so-called //crise du sujet//, i.e. the demise of a subject capable of knowledge and self-knowledge, | ||
+ | This thesis focuses on texts of mourning by Roland Barthes and Jacques Derrida, as authors associated with post-structuralism and deconstruction, | ||
+ | This thesis investigates how writing, mourning, and individuation form a singly dynamic process. If loss elicits a shattered sense of self, the thesis explores how, paradoxically, | ||
+ | Secondly, contemporary texts of mourning transform certain functions of the elegy. As a coded genre, it sought closure by giving a symbolic meaning to those mourned and by maintaining an imaginative dialogue with them. In contemporary texts, the encounter between mourner and mourned becomes internalised, | ||
<pagemod add_ref> | <pagemod add_ref> |