Auteurs contemporains

Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

Outils pour utilisateurs

Outils du site


Différences

Ci-dessous, les différences entre deux révisions de la page.

Lien vers cette vue comparative

Les deux révisions précédentesRévision précédente
Dernière révisionLes deux révisions suivantes
oeuvres:pays_sans_chapeau [2015/09/23 10:34] Virginie Savardoeuvres:pays_sans_chapeau [2015/10/01 11:43] Virginie Savard
Ligne 9: Ligne 9:
 ===== Documentation critique ===== ===== Documentation critique =====
  
-COLIN-THÉBAUDEAU, Katell, « Dany Laferrière exilé au //Pays sans chapeau// », //Tangence//, no 71 (hiver 2003), p. 63-77. +++ Article de revue+COLIN-THÉBAUDEAU, Katell, « Dany Laferrière exilé au //Pays sans chapeau// », //Tangence//, n° 71 (hiver 2003), p. 63-77. +++ Article de revue
  
 ### ###
  
-**Résumé :**+**Résumé**\\ 
 +Nous proposons d’interroger le paradigme de l’exil tel que décliné dans la littérature de la diaspora haïtienne francophone. La réflexion s’articule principalement autour d’une analyse à la fois thématique et formelle de //Pays sans chapeau// (1996), roman de Dany Laferrière. Celui-ci retrace le retour d’un narrateur vers son île d’origine, qu’il a désertée vingt ans plus tôt. Dans cette oeuvre, le motif de l’exil, trop ancré dans l’imaginaire collectif et le vécu haïtiens, n’est plus guère susceptible de métaphorisation. Il résulte de ce fait que l’exploitation d’un tel motif dans la littérature romanesque peut avoir pour conséquence de faire encourir à l’écrivain lui-même le risque d’une condamnation au silence et d’une assignation au mutisme.  
  
-Nous proposons d’interroger le paradigme de l’exil tel que décliné dans la littérature de la diaspora haïtienne francophone. La réflexion s’articule principalement autour d’une analyse à la fois thématique et formelle de //Pays sans chapeau// (1996), roman de Dany Laferrière. Celui-ci retrace le retour d’un narrateur vers son île d’origine, qu’il a désertée vingt ans plus tôt. Dans cette oeuvre, le motif de l’exil, trop ancré dans l’imaginaire collectif et le vécu haïtiens, n’est plus guère susceptible de métaphorisation. Il résulte de ce fait que l’exploitation d’un tel motif dans la littérature romanesque peut avoir pour conséquence de faire encourir à l’écrivain lui-même le risque d’une condamnation au silence et d’une assignation au mutisme. [[http://www.erudit.org/revue/tce/2003/v/n71/index.html|Thébaudeau, 2003, html]]+[[http://www.erudit.org/revue/tce/2003/v/n71/index.html|Thébaudeau, 2003, HTML]]
  
 ### ###
Ligne 23: Ligne 24:
 ### ###
  
-**Résumé :** +**Résumé**\\
 Dans les romans de trois auteurs immigrés au Québec, nous analyserons l'image de leur pays natal à travers la représentation de ses religions et rites magico-religieux. Dans //Pays sans chapeau//de Dany Laferrière, //Les urnes scellées//d'Emile Ollivier et //Errances // Dans les romans de trois auteurs immigrés au Québec, nous analyserons l'image de leur pays natal à travers la représentation de ses religions et rites magico-religieux. Dans //Pays sans chapeau//de Dany Laferrière, //Les urnes scellées//d'Emile Ollivier et //Errances //
  
Ligne 37: Ligne 37:
 ### ###
  
-COURCY, Nathalie, « La traversée du //Pays sans chapeau// : (con)fusion des mondes, vérités multiples et identités plurielles », //Revue de l'Université de Moncton//, vol. 37, no 1 (2006), p. 225-238. +++ Article de revue+COURCY, Nathalie, « La traversée du //Pays sans chapeau// : (con)fusion des mondes, vérités multiples et identités plurielles », //Revue de l'Université de Moncton//, vol. 37, n° 1 (2006), p. 225-238. +++ Article de revue
  
 ### ###
  
-**Résumé :** +**Résumé**\\
 Exilé d’Haïti en 1976, Dany Laferrière y est retourné vingt ans plus tard pour découvrir un espace changé et souvent incompréhensible. Dans //Pays sans chapeau//, l’auteur propose une portion de son « autobiographie américaine ». Il plonge ses lecteurs dans une confusion organisée entre plusieurs univers opposés en apparence : le pays réel et le pays rêvé, la vie vécue et la fiction, le monde intime et le monde extérieur. L’analyse, orientée par des notions de narratologie, démontre que ces espaces apparemment séparés s’imbriquent au cours d’un voyage vers l’Haïti géographique et spirituelle. Cette (con)fusion des mondes permet à l’auteur-narrateur d’afficher une identité plurielle et d’offrir un récit où les frontières deviennent perméables au fil de la traversée que constitue la lecture. Exilé d’Haïti en 1976, Dany Laferrière y est retourné vingt ans plus tard pour découvrir un espace changé et souvent incompréhensible. Dans //Pays sans chapeau//, l’auteur propose une portion de son « autobiographie américaine ». Il plonge ses lecteurs dans une confusion organisée entre plusieurs univers opposés en apparence : le pays réel et le pays rêvé, la vie vécue et la fiction, le monde intime et le monde extérieur. L’analyse, orientée par des notions de narratologie, démontre que ces espaces apparemment séparés s’imbriquent au cours d’un voyage vers l’Haïti géographique et spirituelle. Cette (con)fusion des mondes permet à l’auteur-narrateur d’afficher une identité plurielle et d’offrir un récit où les frontières deviennent perméables au fil de la traversée que constitue la lecture.
  
  
-**Abstract :** +**Abstract**\\
 Exiled from Haïti in 1976, Dany Laferrière went back in his native country twenty years later, to discover a changed and incomprehensible place. In his book //Pays sans chapeau//, the writer suggests a portion of his « American autobiography ». He throws his readers into an organized confusion between spaces that are apparently opposed : the real world and the dreamt world, the lived life and the fiction, the inner and the outside universes. The analysis, based on notions of narratology, shows that these spaces, which are apparently split, overlap during a trip to the geographic and spiritual Haïti. This (con)fusion of different worlds allows the writer-narrator to show his plural identities and to give us a story where the frontiers become open during the reading considered as a crossing. Exiled from Haïti in 1976, Dany Laferrière went back in his native country twenty years later, to discover a changed and incomprehensible place. In his book //Pays sans chapeau//, the writer suggests a portion of his « American autobiography ». He throws his readers into an organized confusion between spaces that are apparently opposed : the real world and the dreamt world, the lived life and the fiction, the inner and the outside universes. The analysis, based on notions of narratology, shows that these spaces, which are apparently split, overlap during a trip to the geographic and spiritual Haïti. This (con)fusion of different worlds allows the writer-narrator to show his plural identities and to give us a story where the frontiers become open during the reading considered as a crossing.
-[[http://www.erudit.org/revue/rum/2006/v37/n1/index.html|COURCY, 2006, html]]+ 
 +[[http://www.erudit.org/revue/rum/2006/v37/n1/index.html|Courcy, 2006, HTML]]
  
 ### ###
Ligne 56: Ligne 55:
  
 ### ###
 +**Résumé**\\
 « A questioning of history is a prerequisite to eliminating the systemic inequity produced by neo-colonial social and economic structures in the Western world. Such an interrogation figures prominently in representations of slavery and colonialism through memory in the following recent novels under investigation in this study: Dionne Brand's //At the Full and Change of the Moon//,  Austin Clarke's //The Polished Hoe//,  Max Dorsinville's //James Wait et les lunettes noire//,  and Dany Laferrière's //Pays sans chapeau//. Using memory, these African-Caribbean-Canadian writers illustrate how dominated groups are marginalized within Western historical memory, make historical revisions, and re-construct the foundations of identity. These writers demonstrate that today's reality is pre-sent  from the past. « A questioning of history is a prerequisite to eliminating the systemic inequity produced by neo-colonial social and economic structures in the Western world. Such an interrogation figures prominently in representations of slavery and colonialism through memory in the following recent novels under investigation in this study: Dionne Brand's //At the Full and Change of the Moon//,  Austin Clarke's //The Polished Hoe//,  Max Dorsinville's //James Wait et les lunettes noire//,  and Dany Laferrière's //Pays sans chapeau//. Using memory, these African-Caribbean-Canadian writers illustrate how dominated groups are marginalized within Western historical memory, make historical revisions, and re-construct the foundations of identity. These writers demonstrate that today's reality is pre-sent  from the past.
  
Ligne 62: Ligne 61:
  
 Pre-sent Realities : Counter-Memory in Brand, Clarke, Dorsinville, and Laferriere Wright points out that literature is an aspect of Western historical memory helping maintain a "dominated--dominating" paradigm within and between nations. She uses Dorsinville's ironic representation of Québécoise bourgeoisie and Brand's depiction of marginal reception of Black culture in Toronto to highlight neo-colonial elements of Canada's pre-sent reality. This thesis is illuminated by the work of Maurice Halbwachs, Albert Memmi, C.L.R. James, and Francoise Lionnet. Evoking the cultural identity theories of Aime Césaire, Édouard Glissant, Derek Walcott, Chris Bongie, Dionne Brand, Max Dorsinville, and Dany Laferrière, this thesis recalls through Canadian literature a Caribbean literary tradition rooted in the reconstruction of memory. » Pre-sent Realities : Counter-Memory in Brand, Clarke, Dorsinville, and Laferriere Wright points out that literature is an aspect of Western historical memory helping maintain a "dominated--dominating" paradigm within and between nations. She uses Dorsinville's ironic representation of Québécoise bourgeoisie and Brand's depiction of marginal reception of Black culture in Toronto to highlight neo-colonial elements of Canada's pre-sent reality. This thesis is illuminated by the work of Maurice Halbwachs, Albert Memmi, C.L.R. James, and Francoise Lionnet. Evoking the cultural identity theories of Aime Césaire, Édouard Glissant, Derek Walcott, Chris Bongie, Dionne Brand, Max Dorsinville, and Dany Laferrière, this thesis recalls through Canadian literature a Caribbean literary tradition rooted in the reconstruction of memory. »
-(Résumé joint au mémoire) 
  
 //La version PDF du mémoire est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de //[[http://www.proquest.com|Umi-Proquest]]. //La version PDF du mémoire est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de //[[http://www.proquest.com|Umi-Proquest]].
Ligne 68: Ligne 66:
 ### ###
  
-MUNRO, Martin, « Master of the New : Tradition and Intertextuality in Dany Laferrière's //Pays sans chapeau// », //Small Axe//, no 18 (vol. 9, no 2 - septembre 2005), p. 176-188. +++ Article de revue+MUNRO, Martin, « Master of the New : Tradition and Intertextuality in Dany Laferrière's //Pays sans chapeau// », //Small Axe//, n° 18 (vol. 9, n° 2 - septembre 2005), p. 176-188. +++ Article de revue
  
 ### ###
  
 « In this article, my analysis of //Pays sans chapeau//will implicitly show that the relationship between Laferrière's first work and Chauvet's trilogy is essentially very similar to that between //Pays sans chapeau//and //Gouverneurs de la rosée//, Jacques Roumain's posthumously published postwar masterpiece whose themes and preoccupations have in many ways set the agenda for subsequent generations of Haitian intellectuals. My reading of //Pays sans chapeau //will identify in the repetition of key words and images, of situations, and of Roumainesque figures intertextual techniques that echo those Dash identifies in //Comment faire l'amour avec un nègre sans se fatiguer//. Moreover, as I will show, Dash's assertion that Laferrière is "mocking the complacency and high-mindedness of a certain tradition in Caribbean writing" can also be applied directly to //Pays sans chapeau//. As will become clear, however, there is also a crucial difference in that the relationship with Chauvet's trilogy is empathetic, whereas the //Pays sans chapeau/Gouverneurs de la rosée//intertext is characterized by ludic parody and ideological discord. Ultimately, I argue that this is due to Laferrière's deep mistrust of the Indigenist ethnological tradition in Haiti, of which Roumain was a founding figure. » « In this article, my analysis of //Pays sans chapeau//will implicitly show that the relationship between Laferrière's first work and Chauvet's trilogy is essentially very similar to that between //Pays sans chapeau//and //Gouverneurs de la rosée//, Jacques Roumain's posthumously published postwar masterpiece whose themes and preoccupations have in many ways set the agenda for subsequent generations of Haitian intellectuals. My reading of //Pays sans chapeau //will identify in the repetition of key words and images, of situations, and of Roumainesque figures intertextual techniques that echo those Dash identifies in //Comment faire l'amour avec un nègre sans se fatiguer//. Moreover, as I will show, Dash's assertion that Laferrière is "mocking the complacency and high-mindedness of a certain tradition in Caribbean writing" can also be applied directly to //Pays sans chapeau//. As will become clear, however, there is also a crucial difference in that the relationship with Chauvet's trilogy is empathetic, whereas the //Pays sans chapeau/Gouverneurs de la rosée//intertext is characterized by ludic parody and ideological discord. Ultimately, I argue that this is due to Laferrière's deep mistrust of the Indigenist ethnological tradition in Haiti, of which Roumain was a founding figure. »
-(Extrait, p. 177)  [[http://muse.jhu.edu/journals/small_axe/toc/smx9.2.html|MUNRO, 2005, html]]+(Extrait, p. 177)   
 + 
 +[[http://muse.jhu.edu/journals/small_axe/toc/smx9.2.html|Munro, 2005, HTML]]
  
 ### ###
Ligne 98: Ligne 98:
 This article challenges the notion of Haitian cultural exceptionalism, and the ways in which in the postindigenist era the peasant novel in general and Jacques Roumain's Gouverneurs de la rosée in particular became yardsticks for judging Haitian writing. Evoking contemporary narratives of exile and return, the article argues that authors such as Dany Laferriêre and Edwidge Danticat offer post-territorial understandings of culture and nation.\\ This article challenges the notion of Haitian cultural exceptionalism, and the ways in which in the postindigenist era the peasant novel in general and Jacques Roumain's Gouverneurs de la rosée in particular became yardsticks for judging Haitian writing. Evoking contemporary narratives of exile and return, the article argues that authors such as Dany Laferriêre and Edwidge Danticat offer post-territorial understandings of culture and nation.\\
 \\ \\
-[[http://muse.jhu.edu.acces.bibl.ulaval.ca/journals/small_axe/v012/12.3.dash.html|Dash, 2008, PDF]] (via Projet MUSE) ###+[[http://muse.jhu.edu.acces.bibl.ulaval.ca/journals/small_axe/v012/12.3.dash.html|Dash, 2008, PDF]]###
  
 DESLAURIERS, Pierre, « African Magico-Medicine at Home and Abroad: Haitian Religious Traditions in a Neocolonial Setting: The Fiction of Dany Laferrière and Russell Banks », dans Jamie S. SCOTT et Paul SIMPSON-HOUSLEY (dir.), //Mapping the Sacred: Religion, Geography and Postcolonial Literatures//, Amsterdam, Rodopi, 2001, p. 337-353.  +++ Chapitre de collectif DESLAURIERS, Pierre, « African Magico-Medicine at Home and Abroad: Haitian Religious Traditions in a Neocolonial Setting: The Fiction of Dany Laferrière and Russell Banks », dans Jamie S. SCOTT et Paul SIMPSON-HOUSLEY (dir.), //Mapping the Sacred: Religion, Geography and Postcolonial Literatures//, Amsterdam, Rodopi, 2001, p. 337-353.  +++ Chapitre de collectif

Outils de la page

complaint