Auteurs contemporains

Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

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Windows on the world

Frédéric Beigbeder - Paris, Grasset, 2003, 374 p.

« “Vous connaissez la fin : tout le monde meurt. Certes, la mort arrive à pas mal de gens, un jour ou l’autre. L’originalité de cette histoire, c’est que tous ses personnages vont mourir en même temps et au même endroit. Est-ce que la mort crée des liens entre les êtres ?”

Le seul moyen de savoir ce qui s’est passé dans le restaurant situé au 107e étage de la tour nord du World Trade Center, le 11 septembre 2001, entre 8 h 30 et 10 h 29, c’est de l’inventer. Frédéric Beigbeder. » (Quatrième de couverture, Gallimard (folio), 2005)

Documentation critique

DELVAUX, Martine, « Windows on the World », L’Esprit créateur, vol. XLV, no. 3 (automne 2005), p. 103-112. +++ Article de revue

DURAND, Alain-Philippe, « Beyond the Extreme : Frédéric Beigbeder’s Windows on the World », dans Alain-Philippe DURAND et Naomi MANDEL (dir.), Novels of the Contemporary Extreme, London, Continuum, 2006, p. 109-120. +++ Chapitre de collectif

DURHAM, Carolyn A., « Daring to Imagine : Frédéric Beigbeder’s Windows on the World and Slimane Benaïssa’s La Dernière Nuit d’un damné », dans Cara CILANO (dir.), From Solidarity to Schisms : 9-11 and After in Fiction and Film from Outside the US, Amsterdam, Rodopi, 2009, p. 165-182. +++ Chapitre de collectif

CRÉPU, Michel, « Journal littéraire. Beigbeder, Guibourgé, Mérot, Jourde… », La Revue des deux mondes, no 9 (2003) p. 169-174. +++ Article de revue

SCHEHR, Lawrence R., « Effondrements : Frédéric Beigbeder’s Windows on the World », French Cultural Studies, vol. 21, no 2 (mai 2010), p. 131-141. +++ Article de revue

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« Frédéric Beigbeder’s Windows on the World uses the fictional conceit of a narrator telling events post mortem in order to describe what happened on 11 September 2001. In doing so, he approaches the events using what is culturally known, and attempts to develop a new episteme for these events by means of the known, in distinction to those who might penetrate the Lacanian Real and those recounting the events from an apocalyptic point of view. »

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POWERS, Scott M., « Post-Modern Narratives of Evil and 9-11 : The Case of Frédéric Beigbeder », dans Nancy BILLIAS (dir.), Territories of Evil, Amsterdam, Rodopi, 2008, p. 133-150. +++ Chapitre de collectif

DURAND, Alain-Philippe, « Exhiber la violence de l’événement : l’exemple du onze septembre », dans Sandrine BAZILE et Gérard PEYLET (dir.), Violence et écriture, violence de l’affect, voix de l’écriture, Bordeaux, Presses universitaires de Bordeaux, 2008, p. 365-376. +++ Chapitre de collectif

DÄWES, Birgit, « On Contested Ground (Zero) : Literature and the Transnational Challenge of Remembering 9/11 », Amerikastudien/American Studies, vol. 52, no 4 (2007), p. 517-543. +++ Article de revue

### The cultural memory of September 11, 2001 emerges in an overlap of national and transnational discourses. In light of the simulacral media spectacle of disaster, televised live and hypnotically repeated around the globe, desires for authenticity and re-enactment were as strong as they were difficult to meet. Literature, as a less immediate ‘technology of memory’ (Marita Sturken), has only recently begun to enter the fields of tension between documentary and fictional, objective and sympathetic, and visual and textual modes of representation. In a comparative analysis of a French and an American approach, Frédéric Beigbeder’s Windows on the World (2004) and Jonathan Safran Foer’s Extremely Loud and Incredibly Close (2005), this essay exemplarily examines two literary alternatives to hege(mne) monic narratives of the terrorist attacks. Despite their international trajectories, however, a closer look reveals that these novels offer fundamentally divergent solutions to questions of transnationalism. Outlining their specific political, aesthetic, and ethical agendas against the backdrop of commemoration, I will investigate the purposes to which both texts employ their innovative metamnemonic techniques—including storytelling, iconic layouts, photographs, and editorial intervention—and thus explore how literature may contribute to, or undermine, transnational modes of remembering September 11. (résumé) ###

MANDEL, Naomie, « Fiction et fidélité : Windows on the world », dans Alain-Philippe DURAND (dir.), Frédéric Beigbeder et ses doubles, Amsterdam, Rodopi, 2008, p. 107-126. +++ Chapitre de collectif

WOMACK, Kenneth, « Tales of the Forgotten : Reclaiming the Restaurant at the End of the World », dans Robert FANUZZI et Michael WOLFE (dir.), Recovering 9/11 in New York, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars, 2014, p. 90-102. +++ Chapitre de collectif

HARPER, Mihaela P., « Turning to Debris : Ethics of Violence in Wilkomirski’s Fragments and Beigbeder’s Windows on the World », Symploke, vol. 20, no 1-2 (2012), p. 227-240. +++ Article de revue

###Article disponible pour ceux qui ont un abonnement institutionnel auprès de Projet Muse.###

CLEMENTE, Marie-Christine, «Beigbeder’s Evil Personae in Windows on the World : Authorial Ethics and 9/11 », dans Scott M. POWERS (dir.), Evil in Contemporary French and Francophone Literature, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars, 2011, p. 109-135. +++ Chapitre de collectif

VERSLUYS, Kristiaan, Out of the Blue : September 11 and the Novel, New York, Columbia UP, 2009, 226 p. +++ Monographie

### Voir le chapitre « Exorcising the Ghost: Irony and Spectralization in Frédéric Beigbeder’s Windows on the World ». ###

ARAÚJO, Susana, «Images of Terror, Narratives of Captivity : The Visual Spectacle of 9/11 and Its Transatlantics Projections », Symbiosis, vol. 11, no 2 (Octobre 2007), p. 27-46. +++ Article de revue

SCHUEREWEGEN, Franc, « Tours et détours (vu de France) », Contemporary French Civilization, vol. 29, no 2 (été-automne 2005), p. 137-153. +++ Article de revue

BRANDT, Jenn, « To enter the skin of another : The body in 9/11 literature », thèse de doctorat, English language and literature department, Université du Rhode Island, 2012, 215 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

### « To Enter the Skin of Another: The Body and 9/11 Literature utilizes 9/11 as a critical lens through which to view how current modes of narrative form and style in the contemporary novel operate in literary discussions concerning September 11, 2001. In analyzing the role of bodies in fictional narratives responding to the terrorist attacks of September 11, I argue that in these texts physical bodies are employed as techniques of resistance against what became known as the event “9/11”. Resisting narrative as a universal metacode, this dissertation looks at specific texts that address 9/11 and examines how structure, narrative, and fictive bodies in these works attempt to recreate a temporal construct of 9/11 as event. Although I offer close readings of six novels (one graphic) published during the decade after 9/11, my argument is not tied to a specific corpus of literature. Instead, my purpose in engaging in this type of study is to open up a new way of looking at literature written in response to September 11, 2001, as well as to suggest a method of approaching literature that is now in production “after 9/11.”

While I draw on narratological theories in the development of my argument, I am careful not to fall into traps of predictive graphs or a distinctive narratology. Rather, I add to existing post-classical narratological discussions by raising questions of form, structure, and aesthetics in an effort to show how narrative devices–particularly in relation to the body–work given dislocations of the personal and political as a result of globalization and brought to dramatic prominence on the morning of September 11, 2001. As case studies, my chapters offer readings of Frédéric Beigbeder’s Windows on the World (2003), Art Spiegelman’s In the Shadow of No Towers (2004), Claire Tristram’s After (2004), Jonathan Safran Foer’s Extremely Loud and Incredibly Close (2005), Don DeLillo’s Falling Man (2007), and Mohsin Hamid’s The Reluctant Fundamentalist (2007). » (résumé joint à la thèse)

La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de UMI-Proquest. ###

HSIEH, Yvonne, « Décrire l’indescriptible : stratégies évasives dans Windows on the World de Frédéric Beigbeder », Voix plurielles, vol. 2, no 2 (décembre 2005), p. 1-9. +++ Article de revue

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KUHNLE, Till R., « Et le millénaire n’arrivera point… 911 ou l’espoir apocalyptique consommé par sa médiatisation », Ekphrasis, no 2 (2012), p. 131-144. +++ Article de revue

### « Vers la fin du XXe siècle, un « ton apocalyptique » (Derrida) est adopté dans les médias, mais aussi en philosophie et en littérature : c’est la fin de ce grand récit appelé Histoire qui est évoquée. Dans Les Particules élémentaires (1998) de Michel Houellebecq, le protagoniste qui, au moment du réveillon de 1999, sombre dans une clinique psychiatrique devient l’image même de cette fin de millénaire. Or, comme toute « l’histoire s’est accompagnée d’un défi millénaire (millénariste) à la temporalité de l’histoire » (Baudrillard), une grande catastrophe est conjurée sous des auspices divers mais presque toujours funestes. Avec l’attentat du 11 septembre 2001, le ton apocalyptique monte encore d’un cran : en tant que « télégramme d’une métonymie » (Derrida), le chiffre 911 paraît remplacer celui de 666 du Livre de l’Apocalypse. Or, on peut constater avec Frédéric Beigbeder : « Depuis le 11 septembre, non seulement la réalité dépasse la fiction mais elle la détruit ». Ainsi, son roman Windows on the World ressemble aux grands films catastrophes - donc à un scénario bien connu, incapable de reproduire cet événement qui semble avoir mis fin à « la grève des événements » (Baudrillard) - et qui est soupçonné d’être « la plus grande œuvre d’art que l’humanité ait jamais vue » (Stockhausen). Autres auteurs cités : Deleuze, Drewermann, Fukuyama, Habermas, Hugo, Kant, Nietzsche, Vattimo, Virilio… » (résumé joint à l’article)

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Windows on the world (oeuvre)
TitreWindows on the world
AuteurFrédéric Beigbeder
Parution2003
TriWindows on the world
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