Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine
BERNARD, Luscans, « The Representation of Objects in the New New Novel », thèse de doctorat, department of Romance Langages, University of North Carolina at Chapel Hill, 2008, 363 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise
###Résumé
« Le Nouveau Nouveau Roman, comme un genre, est non seulement une notion récente, mais il manque aussi d’une définition unanimement reconnue. Les textes critiques sur le Nouveau Nouveau Roman ont souvent pour but d’illustrer la notion de Postmodernisme. Il nous est apparu qu’il manquait une étude approfondie des textes du Nouveau Nouveau Roman. Nous avons choisi cinq auteurs contemporains en particulier : Jean-Philippe Toussaint, Hélène Lenoir, Pascal Quignard, Jean Echenoz et Marie NDiaye ; ainsi que Claude Simon, qui sera considéré comme une transition entre le Nouveau Roman et le Nouveau Nouveau Roman.
Cette étude débute avec le changement de la voix dans la narration juste après la seconde Guerre Mondiale. La voix de l’auteur s’est réduite à une expérience personnelle, et a perdu son ambition universaliste. L’évolution de la description dans la narration contemporaine coïncide avec les nouvelles préoccupations de la philosophie du milieu du 20e siècle. Nous le constaterons en comparant les travaux de Walter Benjamin, Jean-Paul Sartre, Albert Camus, Roland Barthes, Michel Foucault et Jean-François Lyotard. Depuis les années 70, la représentation des objets apparaît comme un nouvel enjeu. En France, cet enjeu a suivi une approche différente du Postmodernisme américain. Nous l’illustrerons, entre autres, avec les travaux d’Erich Auerbach, Pierre Brunel, Ginette Michaux et Linda Hutcheon. Cette nouvelle perception de notre environnement a aussi apporté un nouveau regard sur la littérature. L’avènement du Nouveau Nouveau Roman nous est apparu comme le signe d’une position plus ouverte et moins radicale sur le rôle tenu par la représentation des objets dans la narration. Nous analyserons la fonction critique de la représentation des objets dans le récit contemporain.
La représentation des objets redéfinit la narration et la place des personnages dans le récit contemporain. Avec la représentation des objets, la littérature contemporaine reconsidère également son expérience avec le quotidien. Cette réécriture est douloureuse, et dévoile le profond malaise de l’individu dans une société qui le dépersonnalise et tend à le placer au même rang que les objets de consommation courante. »
La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de UMI - Proquest.###
DUFFY, Jean, « At death’s door: illness, ritual and luminality in Darrieussecq, Lenoir and Mauvignier », dans Thresholds of Meaning: Ritual, Passage and Liminality in Contemporary French Fiction, Liverpool University Press, 2011, 356 p. +++ Monographie
### Abstract
Thresholds of Meaning examines contemporary French narrative and explores two related issues: the centrality within recent French fiction and autofiction of the themes of passage, ritual and liminality; and the thematic continuity which links this work with its literary ancestors of the 1960s and 1970s. Through the close analysis of novels and récits by Pierre Bergounioux, François Bon, Marie Darrieussecq, Hélène Lenoir, Laurent Mauvignier and Jean Rouaud, Duffy demonstrates the ways in which contemporary narrative, while capitalising on the formal lessons of the nouveau roman and drawing upon a shared repertoire of motifs and themes, engages with the complex processes by which meaning is produced in the referential world and, in particular, with the rituals and codes that social man brings into play in order to negotiate the various stages of the human life-cycle. By the application of concepts and models derived from ritual theory and from visual analysis, Thresholds of Meaning situates itself at the intersection of the developing field of literature and anthropology studies and research into word and image.
Table of contentes
Acknowledgements
List of illustrations
Introduction
1. At death’s door: illness, ritual and luminality in Darrieussecq, Lenoir and Mauvignier
2. Suicide and saving face in Bon, Mauvignier and Bergounioux
3. Commemoration, monument and identity in Bergounioux, Darrieussecq and Rouaud
4. Retouching the past, family photographs and documents in Rouaud, Bon and Lenoir
Conclusion: Writing passage and the passage to writing
Notes
Select bibliography
Index ###
BIKIALO, Stéphane, « Hélène Lenoir: un minimalisme orchestré », dans Marc DAMBRE et Bruno BLANCKEMAN (dir.), Romanciers minimalistes, 1979-2003, Paris, Sorbonne Nouvelle, 2012, p. 255-269. +++ Chapitre de collectif
LELGOUARCH, K., « Hélène Lenoir: l’écriture de la non-parole », thèse de doctorat, University of Ulster, 2010. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise
### Abstract
Hélène Lenoir is a contemporary French writer of novels and short stories who has been published by Les Éditions de Minuit since 1994. She writes about the difficulty to communicate within the family circle and about the words of conversation that remain in the mind of the character. This work aims at defining “the unspoken”, starting from what is said, then moving on to what is not said, in a thematic rather than chronological approach. This study asks two main questions. The first one concerns the supposed link between Hélène Lenoir and Nathalie Sarraute: to what extent is Hélène Lenoir linked to Nathalie Sarraute? The second question deals with the originality of an experimental writer: where does Hélène Lenoir fit within the contemporary spectrum? The study examines how Hélène Lenoir writes the unspoken and how the character lives with the others in a world defined by its inability to communicate. The first chapter studies the way people talk to each other. It reveals the link with Nathalie Sarraute and comes to the conclusion that with his family or with his lover, the character communicates with violence or lament and is always in conflict. The second chapter draws a parallel with Sarraute sub-conversation. It reveals the sensations that prevent the character from speaking freely to the other in the dialogue and from expressing his own thoughts within the monologue. In the third chapter, we study the link between what the character has experienced in the past, the anguish he feels in his daily life and his inability to communicate. The last chapter analyses the exhaustion of the character who feels trapped in a love relationship and who is bound by his loneliness to live with the unspoken. ###
Hélène Lenoir - ensemble de l'oeuvre (oeuvre) | |
---|---|
Titre | Hélène Lenoir - ensemble de l'oeuvre |
Auteur | Hélène Lenoir |
Parution | 9999 |
Tri | Hélène Lenoir - ensemble de l'oeuvre |
Afficher | oui |