Auteurs contemporains

Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine

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Livret de famille

Patrick Modiano - Paris, Gallimard (Coll. Blanche), 1977, 188 p.

« Quatorze récits où l’autobiographie se mêle aux souvenirs imaginaires. L’auteur peint aussi bien une soirée de l’ex-roi Farouk que son père traqué par la Gestapo, les débuts de sa mère, girl dans un music-hall d’Anvers, les personnages équivoques dont le couple est entouré, son adolescence, et enfin quelques tableaux de son propre foyer. Tout cela crée peu à peu un “livret de famille”. » (Quatrième de couverture)

Documentation critique

THIEL-JAŃCZUK, Katarzyna, « Altérité et fraternité: À propos de la filiation chez Patrick Modiano, Pierre Michon et Annie Ernaux (Livret de famille, Vies minuscules, La place) », dans Études romanes de Brno, vol. 37, no 28 (2007), p. 47-55. +++ Article de revue

GRATTON, Johnnie, « Postmemory, Prememory, Paramemory: The Writing of Patrick Modiano », dans French Studies, vol. 59, no 1 (janvier 2005), p. 39-45. +++ Article de revue

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SMADJA, Robert, « La solitude dans Livret de famille de Modiano, et L’Invention de la solitude d’Auster », dans André SIGANOS (dir.), Solitudes: Écriture et représentation, Grenoble, Éditions littéraires et linguistiques de l’université de Grenoble, 1995, p. 137-143. +++ Chapitre de collectif

GRÜTER, Doris, « Autobiographie im Zeitalter des Mißtrauens: Le miroir qui revient von Alain Robbe-Grillet und Livret de famille von Patrick Modiano », dans Wolfgang ASHOLT (dir.), Intertextualität und Subversivität: Studien zur Romanliteratur der achtziger Jahre in Frankreich, Heidelberg, Carl Winter Univ. Verl., 1994, p. 197-214. +++ Chapitre de collectif

ALFARO AMIEIRO, Marguarita, « Búsqueda de una identidad autobiográfica », dans José ROMERA CASTILLO (dir.), Escritura autobiográfica: Actas del II seminario internacional del instituto de semiótica literaria y teatral, Madrid, Visor, 1993, p. 69-75. +++ Chapitre de collectif

PERRAMOND, Daniel B., « Livret de famille (1977) de Patrick Modiano: Grandeur et misère de la mémoire », dans French Review, vol. 66, no 1 (octobre 1992), p. 69-76. +++ Article de revue

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BLUM-REID, Sylvie Eve, « Writing nostalgia: Fiction and photography », thèse de doctorat, Department of French, University of Iowa, 1990, 275 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise

### « This study examines a number of articulations between memory, nostalgia and photography in contemporary French fiction. While it is generally assumed that pictures serve a descriptive function, the status of images in texts is still vague. This dissertation describes the relationship between nostalgia and the images inscribed in the novels and essays of Marguerite Duras, Patrick Modiano and Georges Perec. I trace the way their writing appropriates photographic properties and manipulates the apparatus, its mechanisms and its visual products. The primary texts include Duras’s L’Amant (1984), Modiano’s Rue des Boutiques obscures (1978), Livret de famille (1977) and Villa triste (1975), and Perec’s Les Choses (1965), Un Homme qui dort (1967) and W ou le Souvenir d’enfance (1975). While these writers are connected with filmmaking practices, I restrict my study to an analysis of the photographic image in texts, except for Perec’s film Recits d’Ellis Island (1979). All of these works are contextualized in the 1970’s–an epoch whose dominant nostalgic contours are deeply imbedded in the history of mentalities. My analysis stems from a philosophical tradition of questioning guided by Roland Barthes, Walter Benjamin, Susan Sontag and Vladimir Jankelevitch, but it also acknowledges the importance of psychoanalysis. Ultimately the purpose of the project is to offer a more challenging reading of these writers in the light of what we call “photographic writing”–an approach not solely confined to these three authors. In a final part, we confront their texts with several photographers’ practices and suggest that there is a potential exchange in the treatment of both photographic texts and photography itself. The juxtaposition of words and images within narratives locates this inquiry in the realm of postmodernism as it is the privileged site of reflections on visual representations, memory and nostalgia. » (résumé joint à la thèse)

La version PDF de la thèse est disponible pour les membres de communautés universitaires qui ont un abonnement institutionnel auprès de UMI - Proquest. ###

NETTELBECK, Colin et P. A. HUESTON, « Anthology as Art: Patrick Modiano’s Livret de famille », dans Australian Journal of French Studies, vol. 21, no 2 (mai-août 1984), p. 213-223. +++ Article de revue

LAZĂR, Andrei, « Livret de famille de Patrick Modiano ou l’écriture d’une memoria disjecta », dans Studia Universitatis (dossier « Philologia »), vol. 53, no 4 (2008), p. 47-55. +++ Article de revue

### « In his book, Livret de famille, Patrick Modiano reveals an incessant questioning of the status of memory, of its role and above all of its capacity to organise the real. Should memory seem an instrument for the quest of identity, along the text it becomes an oppressive instance which haunts the narrator unceasingly and prevents him from experimenting the present. Our investigation aims to foresee the relations established between memory and oblivion, between identity and the fragmented self so as to expose a permanent yet prolific disjunction between cultural and family memory under the sign of discordia concors. Set between the presence and absence of its referents, photography constitutes an element capable to engulf all the contradictory movements of the mondianesque writing: the ebb of recollection and the flow of oblivion, the real and the illusion, a personal history of Culture. » (résumé joint à l’article) ###

COOKE, Dervila, Present Pasts : Patrick Modiano’s (Auto)Biographical Fictions, Amsterdam, Rodopi (Faux Titre), 2005, 356 p. +++ Monographie

### Voir le chapitre 3 (i): « Livret de famille: Les Vies de Patrick Modiano », p. 93-111. ###

GRATTON, Johnnie, « Livret de famille (1977): Jeux et enjeux du récit incertain », dans Anne-Yvonne JULIEN (dir.), Modiano ou Les intermittences de la mémoire, Paris, Hermann (Collection Savoir Lettres), 2010, p. 147-164. +++ Chapitre de collectif

Livret de famille (oeuvre)
TitreLivret de famille
AuteurPatrick Modiano
Parution1977
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