Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine
Sylvie Germain, Opéra muet, Maren & Sell, 1989, 105 p.
« Gabriel trouve la trace de ses désirs, de ses colères, de ses humeurs sur la façade du mur en vis-à-vis : un immense fresque représentant le Docteur Pierre. Il avait vu l’usure du temps œuvrer sur cette face. Auprès de ce visage, il avait appris la patience. La plus extrême des patiences : celle qui n’attend plus rien. Un jour on commence à démolir le mur. Son paysage mental alors se gangrène, puis se décompose. La pause éternelle s’annonce. »
(Quatrième de couverture, réédition Folio)
BOBLET, Marie-Hélène, « Chronique d’une disparition annoncée : L’Occupation des sols - Opéra muet », Roman 20-50, n° 38 (2004), p. 45-56. +++ Article de revue
O’RILEY, Michael F., « Colonial Traces and the Post-Orientalism of Sylvie Germain’s Opéra muet », Dalhousie French Studies, n° 57 (hiver 2001), p. 65-74. +++ Article de revue
### O'Riley, 2001, PDF ###
ARIAS, Jeannine, « Ethical (in)difference in self and text in Gracq, Ben Jelloun and Germain », thèse de doctorat, University of Florida, 1998, 287 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise
### Abstract
Julien Gracq, Tahar Ben Jelloun and Sylvie Germain employ ambiguous language in their depictions of depressed, indifferent protagonists in, respectively, Un Balcon en forêt (1958), La Nuit sacrée (1987), and Opéra muet (1989). Such language and themes could easily be construed as meaningless, anti-social and melancholic textual play, typical, as some allege, of much (post)modern literature. However, my dissertation argues that these three novels’ textual indeterminacy and their focus on the perennially sad, ambivalent self instead reveal the practice and thematization of an ethical opening to the other.
Analyzing the ambivalent self and text in three disparate novels, my study highlights the fruitful consideration of difference at all levels. Indeed, this dissertation’s incongruous combination of novels, written during different historical moments, by male and female as well as French and Francophone authors, helps generate novel discussion and thereby questions the discipline’s inclination to compartmentalize the study of literature in French.
Arias, 1998, PDF ###
JIŞA, Simona, « Ars photographica et Opéra muet (Sylvie Germain) », dans Simona JIŞA et Ioana COSTAŞ (dir.), Univers des arts-univers de la famille : interférences et divergences, Cluj-Napoca, Casa Cărţii de Ştiinţă (Romanul francez actual), 2014. +++ Chapitre de collectif
Opéra muet (oeuvre) | |
---|---|
Titre | Opéra muet |
Auteur | Sylvie Germain |
Parution | 1989 |
Tri | Opéra muet |
Afficher | oui |