Discours critique sur les œuvres de littérature contemporaine
Patrick Modiano - Paris, Gallimard (Coll. Blanche), 1990, 164 p.
« Je suis tombé sur la vieille coupure de journal qui datait de l’hiver où Ingrid avait rencontré Rigaud. C’était Ingrid qui me l’avait donnée la dernière fois que je l’avais vue. Pendant le dîner, elle avait commencé à me parler de toute cette époque, et elle avait sorti de son sac un portefeuille en crocodile, et de ce portefeuille la coupure de journal soigneusement pliée, qu’elle avait gardée sur elle pendant toutes ces années. Je me souviens qu’elle s’était tue à ce moment-là et que son regard prenait une drôle d’expression, comme si elle voulait me transmettre un fardeau qui lui avait pesé depuis longtemps ou qu’elle devinait que moi aussi, plus tard, je partirais à sa recherche. C’était un tout petit entrefilet parmi les autres annonces, les demandes et les offres d’emplois, la rubrique des transactions immobilières et commerciales :
“On recherche une jeune fille, Ingrid Teyrsen, seize ans,1,60 m, visage ovale, yeux gris, manteau sport brun, pull-over bleu clair, jupe et chapeau beiges, chaussures sport noires. Adresser toutes indications à M. Teyrsen, 39 bis boulevard Ornano, Paris.” » (Quatrième de couverture)
MURPHY, Ann L., « Origins, Loss, and Recovery in Patrick Modiano’s Voyage de noces and Dora Bruder », dans Studies in Twentieth and Twenty First Century Literature, vol. 29, no 2 (été 2005), p. 323-339. +++ Article de revue
LEVY, Karen D., « Solitude and the Restlessness of the Immemorial : Levinasian Traces in the Discourse of Patrick Modiano », dans Orbis Litterarum : International Review of Literary Studies, vol. 59, no 4 (2004), p. 299-316. +++ Article de revue
###« Emmanuel Levinas contested Western ontology’s insistence on the importance of individual autonomy and systematized knowledge, developing a new description of how identity and intersubjectivity are constructed. In the early De l’existence à l’existant and Le Temps et l’autre, he explains how the effort of existing is assumed, creating a sense of mastery but also of solitude, for the ego and the self are tied to one another, but it is not until Totalité et Infini that he elaborates on the ethical encounter with the face as discourse. In his last major work Autrement qu’être ou au-delà de l’essence, he focuses on the consequences of this epiphany for the subject, and relates this to the trace, a special kind of sign that focuses not so much on the relationship between sign and referent as on the irreversible passing of those who left them. The paired texts of Patrick Modiano’s Voyage de noces and Dora Bruder most strikingly inscribe the simultaneous self-absorption and tedium of existing, but also depict how traces from the immemorial shatter the subject’s autonomy. Modiano is haunted by the missing person ad’s description of a runaway girl who disappeared in December 1941, was interned in Drancy the following summer and then deported to Auschwitz. He first wrote Voyage de noces to exorcise the spell the ad cast upon him, was eventually compelled to respond directly to the summons by composing Dora Bruder. Modiano tries to retrieve fragments of the adolescent Dora’s past and rescue her from oblivion, but his efforts prove largely futile, for there is no memory to retrieve. His insistence on Dora’s decision to remain in Drancy with her father makes it possible for him to forgive his own father’s failings and acknowledge his admiration both for him and all those who defied Occupation hypocrisy. Lastly, Modiano’s text calls upon us as readers to become the guardians of the pleas that French authorities ignored and thereby accept the summons of the immemorial ourselves. » (résumé joint à l’article)
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BERTRAND, Didier, « Patrick Modiano, d’hier et d’aujourd’hui », dans Romance Notes, vol. 37, no 2 (hiver 1997), p. 217-226. +++ Article de revue
###« […] la question à laquelle je vais tenter de répondre, à savoir : Patrick Modiano utilise-t-il toujours les mêmes procédés littéraires vingt-deux ans après son premier roman ? À cet égard, il y a beaucoup à apprendre sur l’évolution que subissent le temps et l’espace narratifs dans La place de l’étoile et dans Voyages de noces. » (Extrait de l’introduction, p. 218) ###
KAMINSKAS, Jurate D., « Quête/enquête à la recherche du genre : Voyage de noces de Patrick Modiano », dans French Review, vol. 66, no 6 (mai 1993), p. 932-940. +++ Article de revue
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KAMINSKAS, Junate D., « Modiano’s Female Trilogy : Voyage de noces, Fleurs de ruine, Un cirque passe », dans Martine GUYOT-BENDER et William VANDERWOLK (dir.), Paradigms of Memory : The Occupation and Other Hi/stories in the Novels of Patrick Modiano, New York, Peter Lang (Currents in Comparative Romance and Literatures), 1998, p. 89-101. +++ Chapitre de collectif
CÔTÉ, Paul Raymond, « Ellipse et réduplication : l’obsession du vide chez Patrick Modiano », dans Romanic Review, vol. 85, no 1 (janvier 1994), p. 143-157. +++ Article de revue
BEST, Victoria, « Life beyond Death: Reading for the Demonic in the Texts of Modiano and Japrisot », dans French Studies, vol. 60, no 2 (avril 2006), p. 218-231. +++ Article de revue
### « In classic crime fiction the demonic is located first in the crime, which mobilizes the reparative function of narrative, and then in the criminal, whose identification ensures the security of the community. The pleasure of reading such texts is bound up with the localization and erasure of the demonic forces. However, the contemporary roman noir in France (particularly the works of Modiano and Japrisot) rewrites the elements of crime fiction, presenting texts without these triumphant conclusions - texts in which the protagonist is simultaneously victim, criminal and detective. They are, I suggest, part of an alternative tradition of the demonic in French fiction, which understands its force to be chronic rather than acute, a structural component of subjectivity. In this article I explore a psychoanalytic reading of these protagonists and of the demonic in its chronic manifestation, drawing on Žižek’s reading of Lacan and placing this in contradistinction to the work of Freud. I shall also reconsider the reading experience, proposing, as an alternative to the plot-driven desire for closure, the possibility of reading for the demonic, with its concomitant desire for unpleasure and sustained radical ambiguity. » (résumé joint à l’article)
Best, 2006, PDF (Nécessite un abonnement institutionnel à Muse) ###
TRITSMANS, Bruno, « Fait divers et poétique du secret dans Voyages de noces de P. Modiano », dans Paul PELCKMANS et Bruno TRITSMANS (dir.), Écrire l’insignifiant: Dix études sur le fait divers dans le roman contemporain, Amsterdam, Rodopi, 2000, p. 89-100. +++ Chapitre de collectif
SOUKHODOLSKAIA, Alisa, « Quête identitaire/enquête policière métaphysique dans trois romans de Patrick Modiano, suivi de, Récit sans musique », mémoire de maîtrise, Department of French Language and Literature, McGill University, 2011, 96 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise
### « De tous les écrivains qui s’inscrivent dans le courant postmoderne, Patrick Modiano est sûrement celui qui s’y sent le plus mal à l’aise. Sa prose est délibérément claire, donnant l’impression d’être traditionnelle et honnête. Pourtant, c’est justement le malaise qui fait de l’œuvre modianienne un fruit de la postmodernité, où ce sont les sentiments de désordre et d’incertitude qui dominent. Même l’identité n’y échappe pas : son éclatement reflète individuellement ce qui se passe collectivement. Dans Rue des boutiques obscures, Quartier Perdu et Voyage de noces, la quête identitaire se fait en parallèle avec l’enquête policière. L’usage que fait Modiano du roman policier est caractéristique du postmodernisme : il prend un genre éminemment fermé, lui emprunte ses clichés et ses conventions et termine en laissant la fin ouverte. Dans ces romans, trois détectives partent à la recherche de trois personnes disparues : eux-mêmes. Ils revisitent le passé pour tenter d’y trouver un sens à leurs vies, une base sur laquelle ils pourraient se construire une identité. Leurs parcours autant que leurs conclusions exposent les éléments qui forment l’“anti-roman policier”. » (résumé joint au mémoire)
HENDRIX, Julie, « Memory and History in the Modern French Novel: Patrick Modiano and the New Orientation », mémoire de maîtrise, French department, University of Tennessee, 2002, 109 f. +++ Thèse de doctorat / mémoire de maîtrise
### « During the twentieth century, historians began to reevaluate the techniques used in the study of history in an attempt to redefine the notion of “truth” in history. This process of reexamination, referred to as historiography, resulted in a new appreciation for the connection between history and memory. Through revisions in philosophical thought and the re-analysis of historiography, a new conception of memory as the foundation for all history expressed a revolutionary view of the relationship between memory and history. This challenging reconfiguration of the relationship between memory and history contrasted with the previously conceived notions of what defined and separated these two domains. The reexamination of memory and history affected not only historians, however, but also novelists, who for centuries have woven these two areas dealing with perceptions of human experience into literary creation. » (extrait de l’introduction)
Ce mémoire traite aussi de Dora Bruder.
SHERINGHAM, Michaël, « Le dispositif Voyages de noces-Dora Bruder », dans Roger-Yves ROCHE (dir.), Lectures de Modiano, Nantes, Éditions Cécile Defaut, 2009, p. 243-266. +++ Chapitre de collectif
COOKE, Dervila, Present Pasts : Patrick Modiano’s (Auto)Biographical Fictions, Amsterdam, Rodopi (Faux Titre), 2005, 356 p. +++ Monographie
### Voir le chapitre 7 : « Fusion and Distance: Biography in Voyage de noces and Dora Bruder », et plus précisément la section portant sur Voyage de noces, p. 269-283. ###
Voyage de noces (oeuvre) | |
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Titre | Voyage de noces |
Auteur | Patrick Modiano |
Parution | 1990 |
Tri | Voyage de noces |
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